ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Ormancılıkta Coğrafi Bilgi Sistemleri ORM204 BAHAR 2+2 Fakülte Z 4
    Öğrenme Çıktıları
    1-Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) yapılarını ve yazılımlarını kavrar
    2-CBSde temel ormancılık çalışmalarına yönelik analiz yapar
    3-CBSde çeşitli amaçlara uygun yapılan analizleri raporlar ve sunum yapar
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14456
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14114
    Ödevler2521020
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)2511313
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 5011515
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   118
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,93 ---- (4)
    Dersin AKTS Kredisi   4
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ünite-1 Giriş: Sayısal Coğrafi Bilgi, CBS tanımı ve CBSnin bileşenleri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 1 başlıklı bölümün okunması
    2 Ünite-1 Giriş: CBS uygulama alanları, CBS ile ilişkili disiplinler, CAD/CAM sistemleri, Tarihsel perspektif. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 1 başlıklı bölümün okunması
    3 Ünite-2 Veri girişi: CBS için verinin önemi, Mevcut grafik veya görüntülerin kullanılması ile veri girişi (Elle sayısallaştırma, Otomatik veya yardımlı sayısallaştırma). Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 2 başlıklı bölümün okunması
    4 Ünite-2 Veri girişi: Gerçek zamanlı sayısal veri ve Mevcut sayısal veri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 2 başlıklı bölümün okunması
    5 Ünite-3:Coğrafi Konumlandırma: Dünya Koordinat Geometrisi, Üç Boyutlu Sistemler, Düzlem Koordinat Sistemleri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 3 başlıklı bölümün okunması
    6 Ünite-4: Harita Projeksiyonları: Harita Projeksiyonları ve CBS ile ilişkisi Projeksiyon Yüzeyleri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 4 başlıklı bölümün okunması
    7 Ünite-4: Harita Projeksiyonları: Bozulmalar Uygun Harita Projeksiyonunun Seçimi. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 4 başlıklı bölümün okunması
    8 Ünite-5: Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (VTYS): Veri Yönetimi Kavramları, VTYSnin avantajları, Veri Taslakları. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 5 başlıklı bölümün okunması
    9 Ünite-5: Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (VTYS): Veri Modellerinde Mantık İlişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (İVTYS), Veri Normalizasyonu. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 5 başlıklı bölümün okunması
    10 Ünite-6: Mekansal Verinin Sunumu ve Organizasyonu: Vektör Veri Modelleri, Hücresel Veri Modelleri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 6 başlıklı bölümün okunması
    11 Ünite-6: Mekansal Verinin Sunumu ve Organizasyonu: Vektör ve Hücresel Veri Modelleri Arasındaki Dönüşüm, Mekansal Veri Organizasyonu, Özelliklerin Simgeleştirilmesi. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 6 başlıklı bölümün okunması
    12 Ünite-7: Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi: Düzeltme/ Sınflama/ Genelleme, Ölçümler Bindirme Analizleri, Ağ Analizleri, Komşuluk Analizleri. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 7 başlıklı bölümün okunması
    13 Ünite-7: Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi: Fiziksel ve Çevresel Süreçlerin Modellenmesi, Beşeri Süreçlerin Modellenmesi, Karar Verme Süreçlerinin Modellenmesi. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 7 başlıklı bölümün okunması
    14 Ünite-7: Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi: Veri Kalitesi ve Hatalar, CBSde Hata Kaynakları, Hataların Yönetimi. Ders kitabı ve yardımcı döküman kullanılarak hazırlanmış ders notunda Ünite 7 başlıklı bölümün okunması
    Ön Koşul Ormancılıkta Ölçme ve Harita Bilgisi
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç. Dr. Semih KUTER
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar 1. Yomralıoğlu, T. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Seçil Ofset, 1. Baskı, İstanbul.
    Yardımcı Kitap 1-Ertuğay, K. (2003). itfaiye Erişebilirliğinin CBS kullanarak ölçme ve değerlendrimesi: Ankara Çankaya ilçesi alan çalışması, Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri E.A.B.D., Ankara 2- Kemeç S., Düzgün Ş. (2006). Sosyo-Demografik Yapıdaki Mekansal Değişimlerin,. Mekansal Regresyon Teknikleri ile Analizi: Eskişehir (2002) Genel Seçim Örneği?, İstanbul Teknik Üniversitesi 1. Ulusal Uzaktan Algılama - CBS Çalıştay ve Paneli, İstanbul, Türkiye 3- Sağlam, A., (2005). Çanakkale Savaşları için bir CBS geliştirilmesi Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri E.A.B.D., Ankara 4- Erener, G. Sarp , H.S.B. Düzgün (2008). Hücre Tabanlı Heyelan Duyarlılık Haritalarının Oluşturulması, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası Ankara Şubesi I. CBS Günleri Sempozyumu, 19-21 Kasım, Ankara 5- Emrah Söylemez (2007). CBS-Destekli Arama Teorisi Uygulaması ve Arama ve Kurtarma Planlaması, Yüksek lisans tezi, Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. 6- Esra Polat (2007). Suç Kümelerinin Analiziyle Mekansal ve Zamansal Suç Tahmini Modelinin Oluşturulması, Yüksek lisans tezi, Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
    Dersin Amacı Günümüz ormancılık çalışmalarının vazgeçilmez unsuru haline gelen ve Orman Genel Müdürlüğüne bağlı tüm birimlerde kullanılmakta olan Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) konusunda gerekli temel bilgilerin öğretilmesi, ilgili programlarda kullanılacak verilerin hazırlanması ve programın kullanımı konularında gerekli alt yapı ve deneyimin oluşturulması amaçlanmaktadır. Orman Mühendisliği Bölümünden mezun olan bir öğrencinin, Orman Genel Müdürlüğü bünyesinde bir kadroya atandığında programı etkin kullanmasını sağlamak.
    Dersin İçeriği Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) yazılımları ve bu yazılımların mimarisi, CBSde veri giriş ve işleme süreçleri, CBS de amaca uygun analiz yapma, veri raporlama ve sunma.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır. 4
    2 Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir. -
    3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 5
    4 Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 3
    5 Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek,farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama yapabileceği uygulama ve denetim becerisi kazanır. -
    6 Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır. 5
    7 Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır. -
    8 Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır. -
    9 Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir -
    10 Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur. -
    11 Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır. 4
    12 Yaşam boyu öğrenme ilkesi kapsamında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster