Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Toprak koruma kavramı ve önemi.
|
Kaynak 1`den Bölüm 1 okunacaktır.
|
2
|
Toprağın oluşum süreci ve etki eden faktörler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 2 okunacaktır.
|
3
|
Su erozyonunun oluşumu ve etki eden faktörler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 3 okunacaktır.
|
4
|
Rüzgar erozyonunun oluşumu ve etki eden faktörler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 5 okunacaktır.
|
5
|
Oyuntu erozyonunun oluşumu ve etki eden faktörler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 4 okunacaktır.
|
6
|
Mecra erozyonunun oluşumu ve etki eden faktörler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 4 okunacaktır.
|
7
|
Arazi amenajman yöntemleriyle toprak erozyonun önlenmesi.
|
Kaynak 1`den Bölüm 8 okunacaktır.
|
8
|
Erozyonun kontrolünde kullanılan mekanik, kültürel ve idari önlemler.
|
Kaynak 1`den Bölüm 9 okunacaktır.
|
9
|
Sel oluşumu, başlıca kontrol sistemleri.
|
Kaynak 2`den Bölüm 1 okunacaktır.
|
10
|
Çığ tipleri, oluşum şekilleri,
|
Kaynak 2`den Bölüm 1 okunacaktır.
|
11
|
Çığlardan aktif ve pasif korunma
|
Kaynak 2`den Bölüm 5 okunacaktır.
|
12
|
Bütünleyici bilgiler: Bitki örtüsünün yamaç stabilitesine etkileri, sel kontrolunda kullanılan yapı malzemeleri, kıyıları koruyan yapılar
|
Kaynak 2`den Bölüm 7 okunacaktır.
|
13
|
Toprak ve su korumaya yönelik projelerin hazırlanması
|
Kaynak 1`den Bölüm 10 okunacaktır.
|
14
|
Toprak ve su koruma projelerinin uygulanması ve değerlendirilmesi
|
Kaynak 1`den Bölüm 10 okunacaktır.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Semih EDİŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1 Balcı, N., 1996. Toprak Koruması, Ders Kitabı.
2 Görcelioğlu, E. 2003. Sel ve Çığ Kontrolu, İÜ Yayın No. 4415,Orman Fakültesi Yayın No. 473, ISBN 975-404-688-3, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
Schwab G.O., 1981. Soil and Water Conservation Engineering. John Wiley.
Slope Treatment Measures and Practices. Watershed Management Field Manual. 1998. Balcı, N., FAO Conservation Guide.
Schwab, G.O., Fangmeier, D.D., Elliot, W.J., Frevert, R.K. 1993. Soil and Water
Conservation Engineering, Fourth Edition, ISBN: 0-471-57490-2, John Willey&Sons, Inc., USA.
|
Dersin Amacı
|
Kamu kuruluşlarında ve sivil toplum örgütlerinde görev yapacak orman mühendislerinin erozyon ve benzeri toprak hareketleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmaları ve önlenmesi konusunda sağlam bir bilgi birikimi edinmeleri amaçlanmaktadır. Toprak ve su koruma konusunda orman mühendislerinin ülkemizde yaptıkları ve yapacakları çalışmalar büyük öneme sahiptir ve erozyonla mücadelede ile su yönetiminde başarı için gereklidir. Ayrıca seller, çığlar, oluşumları, önleme ve kontrol yapıları hakkında bilgi kazanmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Toprak koruma kavramı ve önemi., Arazi amenajman yöntemleriyle toprak erozyonun
önlenmesi., Erozyonun kontrolünde kullanılan mekanik, kültürel ve idari önlemler.,
Toprak ve su korumaya yönelik projelerin hazırlanması, Toprak ve su koruma
projelerinin uygulanması ve değerlendirilmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
5
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
1
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
5
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
1
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek,farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama yapabileceği uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
4
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
5
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
1
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
1
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
1
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
1
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
4
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi kapsamında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
4
|