Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Genel konular ve erozyon kavramı
|
K1: B1
K2: B1
|
2
|
Erozyon türleri
|
K1: B2
K2: B2
|
3
|
Sel ve Taşkın kavramları
|
K1: B2
K2: B2
|
4
|
Heyelan ve çığ kavramları
|
K1: B3
K2: B2
|
5
|
Farklı erozyon türlerine karşı uygulanan yöntemler
|
K1: B4
K2: B3, B4
|
6
|
Erozyonla mücadelede kullanılan inşaat yapıları ile ekipman ve teçhizatlar
|
K1: B4
K2: B3, B4
|
7
|
Heyelanlar ve diğer kütle hareketleri. Nedenleri ve alınması gerekli önlemler
|
K1: B4
K2: B3, B4
|
8
|
Heyelanlı alanlarda inceleme
|
K1: B4
K2: B3, B4
|
9
|
Dere Tabanlarının Stabilizasyonu, Dere Kıyılarının Oyulmaya Karşı Korunması
|
K1: B5
K2: B5
|
10
|
Sel derelerinin tanımı, oluşumu. Sel ve taşkına neden olan iklim, arazi ve insan uygulamalarının analizi
|
K1: B5
K2: B5
|
11
|
Sel Havzalarında İyileştirme ve Kontrol Çalışmaları, Sel Kontrolünde Teknik ve Biyoteknik Yapılar
|
K1: B6
K2: B5
|
12
|
Çığ Kontrolü İle İlgili Genel Bilgiler, Çığların Sınıflandırılması ve Dinamik Etkisi, Çığlardan Aktif ve Pasif Korunma Yöntemleri
|
K1: B5
K2: B5
|
13
|
Erozyon sel ve çığ kontrol projesinin uygulanması
|
K1: B5
K2: B5
|
14
|
Projenin izlenmesi ve değerlendirilmesi
|
K1: B7
K2: B7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ceyhun GÖL
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğrt. Üye. Semih EDİŞ
|
Kaynaklar
|
K1: Görecelioğlu, E. Sel ve Çığ Kontrolü, İ.Ü. Orman Fakültesi yayınları, İ. Ü. Y. No: 4415, O. F. Y. No: 473, İstanbul.
K2: Balcı, N. 1996. Toprak Koruması, İ.Ü. Orman Fakültesi yayınları, İ. Ü. Y. No: 3947, O. F. Y. No: 439, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
K3: Erozyon Kontrolü Uygulamalarında Dikkate Alınacak Hususlar (Tamim No:14). 1999. Orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürlüğü. Ankara
K4: Orman İçi Mera Islahı (Tamim No: 7). 1994. Orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürlüğü. Ankara.
K5: Yeşil Kuşak Ağaçlandırma Çalışmaları (Tamim No: 10). Çevre ve orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürlüğü. Ankara.
K6: Bozuk Orman Alanlarında Rehabilitasyon Çalışmaları (Tamim No: 16). 2004. Çevre ve orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürlüğü. Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Kurak ve yarı kurak bölgelerde doğal dengenin aşırı derecede bozulmuş alanlarda, toprak ve su korumanın önemi ve bunun nasıl yapılacağının öğrenilmesidir. Bir havzada meydana gelen erozyon, taşkın, sel, çığ ve heyelanların nedenleri ile bunlara karşı alınacak önlemlerin belirlenmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Kurak bölge, Doğal afetler, Doğal afetlerle mücadele, Erozyon ve sel kontrol projesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
5
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
3
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
3
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek, farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama, uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
4
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
3
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
3
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
3
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi ışığında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
-
|