Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
İklim, Küresel İklim Değişikliği, Sera Gazları, Küresel Isınma kavramlarının açıklanması; bu kavramlarla ilgili sık karşılaşılan kısaltmaların ve ilgili kurum-kuruluşların tanıtılması.
|
Kaynak 1`den Bölüm 7 ve 8 incelenerek gelinecektir.
|
2
|
İklim, Küresel İklim Değişikliği, Sera Gazları, Küresel Isınma kavramlarının açıklanması; bu kavramlarla ilgili sık karşılaşılan kısaltmaların ve i
|
Kaynak 1`den Bölüm 7 ve 8 incelenerek gelinecektir.
|
3
|
İklim değişikliğinin geçmişten günümüze seyri ve Dünya`da güncel durum.
|
Kaynak 3 incelenerek gelinecektir.
|
4
|
IPCC Raporları, 5. IPCC Raporu`nda yayımlanan Temsili Konsantrasyon Rotaları (RCP`s) ve İklim Değişlikliği Senaryoları
|
Kaynak 3 incelenerek gelinecektir.
|
5
|
İklim Değişikliği Modelleri, Küresel ölçekte ve Türkiye ölçeğinde İklim Değişikliği senaryolarına göre yapılan projeksiyonlar.
|
Kaynak 4 okunarak gelinecektir.
|
6
|
İklim Değişikliği Modelleri, Küresel ölçekte ve Türkiye ölçeğinde İklim Değişikliği senaryolarına göre yapılan projeksiyonlar.
|
Kaynak 4 okunarak gelinecektir.
|
7
|
Dicle ve Fırat Havzaları Örneği`nde sıcaklık artışları ve sıcaklık artışının olası etkileri.
|
Kaynak 5 incelenerek gelinecektir.
|
8
|
İklim Değişikliği ile ilgili yasal süreç, yapılan anlaşmalar, bu anlaşmaların yapıları, benzerlikleri ve farklılıkları.
|
Kaynak 3 incelenerek gelinecektir.
|
9
|
İklim Değişikliği ile ilgili yasal süreç, yapılan anlaşmalar, bu anlaşmaların yapıları, benzerlikleri ve farklılıkları.
|
Kaynak 3 incelenerek gelinecektir.
|
10
|
Su döngüsü, Dünya`da ve Türkiye`de su varlığı.
|
Kaynak 2` den Bölüm 4 incelenerek gelinecektir.
|
11
|
Kuraklık kavramı ve iklim değişikliği - kuraklık ilişkisi.
|
Kaynak 2`den Bölüm 2 incelenerek gelinecektir.
|
12
|
Su-nüfus ilişkisi, su kirliliği.
|
Kaynak 2`den Bölüm 2 okunarak gelinecektir.
|
13
|
Bütünsel Havza Yönetimi ve Su yönetimi
|
Kaynak 2`den Bölüm 5 okunarak gelinecektir.
|
14
|
Bütünsel Havza Yönetimi ve Su yönetimi
|
Kaynak 2`den Bölüm 5 okunarak gelinecektir.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ziya ŞİMŞEK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Dr. Semih EDİŞ
|
Kaynaklar
|
1. Özyuvacı, N. 1999. Meteoroloji ve Klimatoloji. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4196, Orman Fakültesi Yayın No: 460.
2. Özhan S. 2004, Havza Amenajmanı, İstanbul Üniversitesi, Orman Fakültesi Havza Amenajmanı Anabilim Dalı, İ.Ü. Yayın no: 4510, O.F. Yayın no: 481, İstanbul
3. IPCC, 2014. Fifth Asessment Report. (https://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/)
4. Türkeş, M., 2012. Türkiye`de gözlenen ve öngörülen iklim değişikliği, kuraklık ve çölleşme. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 4 (2): 1-32.
5. Su Yönetimi Genel Müdürlüğü, 2016. İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi projesi nihai raporu. (http://iklim.ormansu.gov.tr/ckfinder/userfiles/files/Iklim_Nihai%20Rapor_YoneticiOzeti.pdf)
|
Yardımcı Kitap
|
1- Gautier, C., 2015. Petrol, su ve iklim. TUBİTAK Yayınları, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, küresel iklim değişikliği ve etkileri bu etkileri azaltmak için su kaynaklarının planlaması ve yönetimini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
İklim, iklim değişikliği, sera gazları-sera etkisi, iklim değişikliği raporları, iklim değişikliği senaryoları, iklim değişikliği modelleri, iklim değişikliği ile ilgili küresel anlaşmalar, su varlığı, kuraklık, su yönetimi, entegre havza yönetimi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
5
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
-
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
3
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
-
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek, farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama, uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
4
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
2
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
4
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
-
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
2
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
2
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi ışığında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
5
|