Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Odun patolojisi; kapsam ve ormancılıkta önemi
|
Ön hazırlık yok
|
2
|
Odun bozuklukları ve nedenleri
|
Ders notu
|
3
|
Odun çürüklük funguslarının odun özellikleri üzerindeki etkileri
|
Ders notu
|
4
|
Odun çürüklük tipleri; Öz odun çürüklüğü ve saprobik çürüklük fungusları
|
Ders notu
|
5
|
Odun çürüklük tipleri; Kahverengi çürüklük, Beyaz çürüklük, Yumuşak çürüklük
|
Ders notu
|
6
|
Dikili ağaçlarda çürüklük yapan funguslar (I)
|
Ders notu
|
7
|
Dikili ağaçlarda çürüklük yapan funguslar (II)
|
Ders notu
|
8
|
Ormanlarda, dikili ağaçlarda çürüklük funguslarının bulaşması, gelişimi ve yayılmasında ormancılık uygulamalarının rolü
|
Ders notu
|
9
|
Depolarda çürüklük yapan funguslar
|
Ders notu
|
10
|
Kullanılan odunlarda ve binalarda çürüklük yapan funguslar
|
Ders notu
|
11
|
Odun ürünlerinde çürüklüğün engellenmesi
|
Ders notu
|
12
|
Odunda renk değişimi, renk değişimine neden olan funguslar ve odunda renk değişiminin engellenmesi
|
Ders notu
|
13
|
Çürük ya da renk değişimi görülen bozulmuş odunun değerlendirilmesi
|
Ders notu
|
14
|
Çürüklük fungusları ve orman ekosistemlerindeki rolleri
|
Ders notu
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ziya ŞİMŞEK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Francis W.M.R. Schwarze, Julia Engels, Claus Mattheck, 2000. Fungal Strategies of Wood Decay in Trees. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
2. Bozkurt, A.Y., Erdin, N., Ünligil, H., 1195. Odun Patolojisi. İ.Ü. Orman Fakültesi Yayın No:, İstanbul.
3. Selik, M.,1988. Odun Patolojisi. İ.Ü. Orman Fakültesi Yayın No:,3511/392 İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Manion, P.D., 1991. Tree Disease Concepts. Prentice-Hall, USA.
2. Schmidt, O., 2006. Wood and Tree Fungi; Biology, Damage, Protection, and Use. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
3. Shortle, Walter C.; Dudzik, Kenneth R. 2012. Wood decay in living and dead trees: A pictorial overview. Gen. Tech Rep. NRS-97. Newtown Square, PA: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station. 26 p.
|
Dersin Amacı
|
Dikili ağaçlarda, kesilmiş ve kullanılmakta olan odunda çürüme ve renk değişimi gibi bozulmaları ve nedenlerini, bunlardan korunma yollarını öğretmek. Çürüklük fungusların ağaçlar ve odun ürünleri üzerindeki zararlarını öğretmek. Odun çürüklüğü funguslarının orman ekosistemlerindeki önemlerini anlatmak.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
5
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
5
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
5
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
4
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek, farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama, uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
-
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
4
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
-
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
5
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi ışığında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
5
|