|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş, dersin içeriği ve amacının açıklanması
|
|
|
2
|
Etik, Deontoloji Kavramları
|
|
|
3
|
Eski Uygarlıklarda Tıp
|
|
|
4
|
Ünlü Hekimler
|
|
|
5
|
Türkiye`de ve Dünyada Hemşirelik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi
|
|
|
6
|
Hemşirelik Kanunu, Hemşirelik Yönetmeliği, Hemşirelik Mesleğinin Bağlı Olduğu Hukuki Metinler
|
|
|
7
|
Etik, Etik Kuramlar
|
|
|
8
|
Etik İlkeler, Meslek Etiği, Tıbbi Etik, Hemşirelikte Etik, Hemşirelik Etik Kodlar
|
|
|
9
|
Etik Yönüyle Mahremiyet
|
|
|
10
|
Etik Yönüyle Kürtaj Yardımcı Üreme Teknikleri
|
|
|
11
|
Etik Yönüyle Ötenazi
|
|
|
12
|
Etik Yönüyle DNR
|
|
|
13
|
Etik Yönüyle Organ ve Doku Nakli
|
|
|
14
|
Araştırma ve Yayın Etiği
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Dr. Müjgan ONARICI
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
1. Çobanoğlu Nesrin, Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, 1. Basım, Eflatun Yayınevi, Ankara, 2009.
2. Hakeri Hakan, Tıp Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 3. baskı, Ankara, 2010.
3. Özçelik Z., Karaduman B., Bafra K., Yıldırım A., Şenol Çelik S., Ülker S., Hemşirelikte Haklar ve Sorumluluklar, Türk Hemşireler Derneği, Ankara, 2006.
4. Şentürk Selva Erhan, Hemşirelik Tarihi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2011
|
|
Yardımcı Kitap
|
1. Çobanoğlu Nesrin, (2011) "Özerklik Kavramının Klinik Etik Yansıması: Aydınlatılmış Onam (The Concept of Autonomy And its Reflection on Clinical Ethics: Informed Consent)" Aydınlatılmış Onam Özel Sayısı, Ed.: Prof. Dr. Ahmet Nezih Kök. Çağrılı Makale, Turkiye Klinikleri J Med Ethics 2011; 19 (2): 71-79.
2. Çobanoğlu Nesrin, (2009) "Kısıtlılarda ve Özel Gruplarda Klinik Araştırma Etiği" Sağlıklı Bilimlerinde Süreli Yayıncılık-2009, 7. Ulusal Sempozyum, Araştırma ve Yayın Etiği, Ed. Orhan Yılmaz, Ankara, s.105-111.
Konuyla ilgili güncel makaleler
|
|
Dersin Amacı
|
Öğrencinin, hemşirelik mesleğinin tarihsel gelişimini, hemşirelik mesleğinin bağlı olduğu hukuki metinleri, sağlık etiği ile ilgili kavramları bilmesi, sağlık ile ilgili etik sorun/ikilemler hakkında bilgi sahibi olması ve konuyla ilgili farkındalık gelişmesi ve etik karar verme becerisini kazanması amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Giriş, dersin içeriği ve amacının açıklanması
Etik, Deontoloji Kavramları
Eski Uygarlıklarda Tıp
Ünlü Hekimler
Türkiye`de ve Dünyada Hemşirelik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi
Hemşirelik Kanunu, Hemşirelik Yönetmeliği, Hemşirelik Mesleğinin Bağlı Olduğu Hukuki Metinler
Etik, Etik Kuramlar
Etik İlkeler, Meslek Etiği, Tıbbi Etik, Hemşirelikte Etik, Hemşirelik Etik Kodlar
Etik Yönüyle Mahremiyet
Etik Yönüyle Kürtaj, Yardımcı Üreme Teknikleri
Etik Yönüyle Ötenazi
Etik Yönüyle DNR
Etik Yönüyle Organ ve Doku Nakli
Araştırma ve Yayın Etiği
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
1
|
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
2
|
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
3
|
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
5
|
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
4
|
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
3
|
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
2
|
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
2
|