Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Beslenme durumunun saptanması ve önemi
|
Y1, bölüm 6
|
2
|
Anket Uygulama
|
K1, Bölüm 1.1
|
3
|
Antropometrik Yöntemler
|
K1, Bölüm 9
|
4
|
Antropometrik Yöntemler
|
K1, Bölüm 9
|
5
|
Klinik belirtiler
|
K1, Bölüm 26
|
6
|
Biyokimyasal ve hematolojik yöntemler
|
K1, Bölüm 15
|
7
|
Biyofizik yöntemlerle beslenme durumunun saptanması-1
|
Y1, Bölüm 6, K2, 67-142
|
8
|
Biyofizik yöntemlerle beslenme durumunun saptanması-2
|
Y1, Bölüm 6
|
9
|
Besin tüketim araştırmaları
|
K1, Bölüm 2
|
10
|
Dolaylı Yöntemlerle Beslenme Durumunun Saptanması, Ekolojik faktörler
|
K1, Bölüm 3
|
11
|
Beslenme durumunu tarama araçları-I
|
K1, Bölüm 1
|
12
|
Beslenme durumunu tarama araçları-II
|
K1, Bölüm 1
|
13
|
Diyet kalite indeksleri
|
K1, Bölüm 4
|
14
|
Enerji harcaması saptama yöntemleri
|
K2, 67-142
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Fatma Tayhan Kartal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Gibson, R.S. 2005. Principles of Nutritional Assessment, Oxford University Press, New York
2. Pekcan G. 2008. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı. Hatipoğlu Yayınları: 116, Yükseköğretim Dizisi:36, Hatiboğlu Yayınevi, s.67-141, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Nişancı Kılıç F, Şanlıer N, Türker P, Aktaç Ş, Hızlı Güldemir H, Çalık G, Eşer Durmaz S. (2020). Vakalarla Öğreniyorum: Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. (2. Baskı) Hedefcs Basın Yayın, Ankara
|
Dersin Amacı
|
Beslenme durumunu saptama yöntemleri ( antropometrik yöntemler, klinik bulgular, biyokimyasal ve biyofizik bulgular, besin tüketim araştırmaları, sağlık istatistikleri, ekolojik faktörler) hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Beslenme durumunu saptama yöntemleri ve önemi, Anket Uygulama, Antropometrik Yöntemler, Klinik belirtiler, Biyokimyasal ve hematolojik yöntemler, Biyofizik yöntemler, Sağlık istatistikleri; yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları, Besin tüketim araştırmaları, Beslenme durumunu tarama araçları-yeme indeksler, Ekolojik faktörler, enerji harcaması saptama yöntemleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Birey, toplum sağlığının korunması ve hastalıkların tedavisi sürecinde; menü ve beslenme programları planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirme becerisi kazanır.
|
3
|
2
|
Mesleğin gerektirdiği yabancı dil, istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
|
-
|
3
|
Sağlık alanındaki, güncel bilgileri takip etme, değerlendirme, aktarma ve multidisiplinler araştırmalara katılma becerisi kazanır.
|
3
|
4
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli diyet eğitimi, yönetimi, uygulamaları, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alma becerisi kazanır.
|
5
|
5
|
Birey ve toplumun besin güvenliği için strateji geliştirme, uygulama ve eğitim verme becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri öğrenir ve tüm paydaşlarla bu etik kurallara göre davranma yetkinliği kazanır.
|
3
|
7
|
Mesleki uygulamalar sırasında, hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Ulusal/uluslararası besin ve beslenme politikaları, yasal mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
9
|
Besin üretim-tüketim zincirinde, kaliteyi etkileyen faktörleri değerlendirme ve yasal düzenlemeleri uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve sorunları çözmek için bireysel sorumluluk alma becerisi kazanır.
|
-
|