Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları
|
YK1 (sf 22-30)
|
2
|
Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi
|
K1 (sf 1-59)
|
3
|
Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi
|
K1 (sf 54-110)
|
4
|
Geriatrik Sendromlar
|
K4 (sf 31-38)
|
5
|
Yaşlanmanın psikososyal boyutu; yaşlı ayrımcılığı ve yaşlı istismarı
|
YK2 (sf 128-134)
|
6
|
Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı değerlendirmeleri
|
YK5 (sf 89-96)
|
7
|
Yaşlıda üretkenlik, serbest zaman ve kendine bakım aktivite değerlendirmeleri
|
K2 (sf 25-69)
|
8
|
Yaşlılarda koruyucu ergoterapi yaklaşımları
|
K2 (sf 80-121)
|
9
|
Geriatrik sendromlara yönelik ergoterapi yaklaşımları
|
K2 (sf 121-143)
|
10
|
Yaşlının güvenliğini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirmeleri
|
K3 (sf 21-42)
|
11
|
Yaşlının yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi yaklaşımları
|
K3 (sf 45-79)
|
12
|
Evde bakım değerlendirmeleri, Evde bakım programları
|
YK3 (sf 1-8)
|
13
|
Uzun dönem bakım programları
|
YK4 (sf 1-6)
|
14
|
Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları
|
YK1 (sf 1-6)
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ARSLAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Arıoğul, S., Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal&Nobel, Ankara, 2006.
K2. Mary Law PhD, OT Reg.(Ont.); Mary Ann McColl PhD, MTS. : Interventions, Effects, and Outcomes in Occupational Therapy: Adults and Older Adults, SLACK Co. 13 978-1-55642-880-7, US, 2010.
K3 Papageorgiou, N., Marquis, R., Dare, J., & Batten, R. (2016). Occupational therapy and occupational participation in community dwelling older adults: A review of the evidence. Physical & Occupational Therapy in Geriatrics, 34(1), 21-42.
K4. Şahin, S., & Cankurtaran, M. (2010). Geriatrik sendromlar. Ege Tıp Dergisi, 49(3), 31-38.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Sağlık Bakanlığı (2015). Türkiye sağlıklı yaşlanma eylem planı ve uygulama programı 2015-2020. Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı, Yayın, (960), 22-30.
YK2. YEŞİL, P., TAŞCI, S., & ÖZTUNÇ, G. (2016). Yaşlı istismarı ve ihmali. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 128-134.
YK3.Bilge, U., Elçioğlu, Ö., Ünalacak, M., & Ünlüoğlu, İ. (2014). Türkiye?de yaşlı evde bakım hizmetleri. Euras J Fam Med, 3(1), 1-8.
YK4. GÜRER, A., ÇIRPAN, F. K., & ÖZLEN, N. A. (2019). Yaşlı bakım hizmetleri. Journal of Health Services and Education, 3(1), 1-6.
YK5. Salar, S., GÜnAL, A., PEKÇETİ, S., HuRİ, M., Mehr, B. K., KATIRCIBAŞI, G., & UYANIK, M. (2018). Yaşlılarda aktivite, çevre ve yaşam memnuniyeti ilişkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 4(2), 89-96.
|
Dersin Amacı
|
Yaşlanma sürecinin fonksiyonel yeteneklere olan etkisini incelemek, bireyin rol performansı, yaşam biçimi ve psikososyal boyutunu irdeleyerek kişinin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknoloji kullanımı, evde bakım ve/veya kurumsal bakım uygulamaları ile yaşlı bireylerde ergoterapi değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu, kognitif ve psikososyal fonksiyonlar üzerine etkisi
Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi
Yaşlı kişilerde rol performansını, güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bireyin biyolojik, psikolojik ve sosyal açıdan doğasını, hayata katılımını, günlük yaşamdaki ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını belirler.
|
1
|
2
|
Bireyi biyolojik, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileriyle analiz eder.
|
1
|
3
|
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, rehabilitasyon ve tedavide aktivitelerini kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
1
|
4
|
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçerek uygun müdahaleyi planlar.
|
-
|
5
|
Ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak bireyin toplumsal katılımını geliştirmek için çalışır.
|
2
|
6
|
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
1
|
7
|
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır.
|
-
|
8
|
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma ihtiyaçlarını belirleyerek yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
-
|
9
|
Yönetim ve kalite prensiplerine göre uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu alır.
|
-
|
10
|
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir.
|
-
|