ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Engellilik Sosyolojisi ERT102 BAHAR 2+0 Z 3
    Öğrenme Çıktıları
    1-Engellilik kavramının sosyolojideki yerinin açıklar.
    2-Engelli bireylere ilişkin araştırmaları planlar.
    3-Engelliliğin getirdiği sorunlarının tespiti ve çözümüne ilişkin sosyolojik bir bakış açısı geliştirir.
    4-Engelliler konusunda toplumda yer alan olumsuz sosyokültürel tanımlamaların olumluya doğru şekillenmesine katkıda bulunur.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14228
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14114
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4012020
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6013030
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   92
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,07 ---- (3)
    Dersin AKTS Kredisi   3
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ders içeriğinin anlatılması, engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımı K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    2 Sosyolojik bakış açısında engellilik: Engellilik ve sosyoloji arasındaki ilişkisi K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    3 Disiplinler arası iş bölümlerinde engellilik ile ilgili yapılan çalışmalar K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    4 Engellilik modelleri (medikal/tıbbi model) K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    5 Engellilik modelleri (sosyal modeli) K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    6 Engelliliği açıklayan sosyolojik kuramlar; Yapısal işlevselci yaklaşım, Çatışmacı yaklaşım, Sembolik etkileşimci yaklaşım K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    7 Engelliliği açıklayan sosyolojik kuramlar-2 K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    8 Engellilik ve Kültür K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    9 Engellilik ve toplumsal cinsiyet; Engellilik ve gençlik; Engellilik ve aile K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    10 Engellilik ve sosyal riskler; Toplumsal eşitsizlik; Sosyal dışlanma ve ayrımcılık K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    11 Engellilik ve sosyal izolasyon-sosyal yalnızlık; engellilikle ortaya çıkan psikolojik sorunlar K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    12 Türkiye`de engelliliğe dair bakış açısı; sosyal etkileri, aile yaşantısına etkisi K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    13 Türkiye`de engellilik ile ilgili çalışmalar K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    14 Türkiye`de engellilik ile ilgili çalışmalar-2 K1 (Kaynak 1) K2 (Kaynak 2) K3 (Kaynak 3) K4 (Kaynak 4) K5 (Kaynak 5)
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğr. Üyesi Meltem YAZICI GÜLAY, Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ARSLAN, Öğretim görevlisi Ayşenur KARAKUŞ
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Gönül E. Özürlülüğe ilişkin modeller ve sosyal hizmet uygulamaları Dergi Park Toplum ve Sosyal Hizmet 15(2):31-38. K2. Burcu, E. (2015).Engellilik Sosyolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık. K3. Beckett, A E (2009). Challenging disabling attitudes, building an inclusive society?: considering the role of education in encouraging non?disabled children to develop positive attitudes towards disabled people. British Journal of Sociology of Education. 30(3):317-329. K3. Mustafa Ş (2018), Türkiye?de Engellilere Yönelik İstihdam Politikaları: Sorunlar ve Öneriler Journal of Social Security.8(2): 129-152. K4. İsmail S, Murat Ç (2017). Fiziksel engelli bireylerin üniversite eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar (Akdeniz Üniversitesi Örneği) sosyal ve teknik araştırmalar dergisi, 13;219-238 K5. Güncel literatür
    Yardımcı Kitap -
    Dersin Amacı Engelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak, değerlendirmek ve yorumlamak. Engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımını belirlemek ve sorgulamak, engellilik araştırmalarının dünyada ve Türkiye`deki gelişimi ile tarihçesini incelemek, Türkiye`deki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır.
    Dersin İçeriği Engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımı, engellilik araştırmalarının dünyada / Türkiye`deki gelişimi ve tarihçesi, engellilik konusundaki sorunların çözümünde ve uygun önerilerin geliştirilmesinde sosyolojik kavramsal ve kuramsal yaklaşımların kullanılması, engellilik sosyolojisinde kuramsal yaklaşımlar, Türkiye`de ve dünyadaki engelli bireylere yönelik araştırmalar
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Bireyin biyolojik, psikolojik ve sosyal açıdan doğasını, hayata katılımını, günlük yaşamdaki ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını belirler. 5
    2 Bireyi biyolojik, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileriyle analiz eder. 4
    3 Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, rehabilitasyon ve tedavide aktivitelerini kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. 3
    4 Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçerek uygun müdahaleyi planlar. 4
    5 Ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak bireyin toplumsal katılımını geliştirmek için çalışır. 3
    6 Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır. -
    7 Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır. 3
    8 Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma ihtiyaçlarını belirleyerek yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. 3
    9 Yönetim ve kalite prensiplerine göre uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu alır. -
    10 Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster