Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Ders içeriğinin anlatılması, engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımı
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
2
|
Sosyolojik bakış açısında engellilik: Engellilik ve sosyoloji arasındaki ilişkisi
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
3
|
Disiplinler arası iş bölümlerinde engellilik ile ilgili yapılan çalışmalar
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
4
|
Engellilik modelleri (medikal/tıbbi model)
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
5
|
Engellilik modelleri (sosyal modeli)
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
6
|
Engelliliği açıklayan sosyolojik kuramlar; Yapısal işlevselci yaklaşım, Çatışmacı yaklaşım, Sembolik etkileşimci yaklaşım
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
7
|
Engelliliği açıklayan sosyolojik kuramlar-2
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
8
|
Engellilik ve Kültür
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
9
|
Engellilik ve toplumsal cinsiyet; Engellilik ve gençlik; Engellilik ve aile
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
10
|
Engellilik ve sosyal riskler; Toplumsal eşitsizlik; Sosyal dışlanma ve ayrımcılık
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
11
|
Engellilik ve sosyal izolasyon-sosyal yalnızlık; engellilikle ortaya çıkan psikolojik sorunlar
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
12
|
Türkiye`de engelliliğe dair bakış açısı; sosyal etkileri, aile yaşantısına etkisi
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
13
|
Türkiye`de engellilik ile ilgili çalışmalar
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
14
|
Türkiye`de engellilik ile ilgili çalışmalar-2
|
K1 (Kaynak 1)
K2 (Kaynak 2)
K3 (Kaynak 3)
K4 (Kaynak 4)
K5 (Kaynak 5)
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Meltem YAZICI GÜLAY, Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ARSLAN, Öğretim görevlisi Ayşenur KARAKUŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Gönül E. Özürlülüğe ilişkin modeller ve sosyal hizmet uygulamaları Dergi Park Toplum ve Sosyal Hizmet 15(2):31-38.
K2. Burcu, E. (2015).Engellilik Sosyolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık.
K3. Beckett, A E (2009). Challenging disabling attitudes, building an inclusive society?: considering the role of education in encouraging non?disabled children to develop positive attitudes towards disabled people. British Journal of Sociology of Education. 30(3):317-329.
K3. Mustafa Ş (2018), Türkiye?de Engellilere Yönelik İstihdam Politikaları: Sorunlar ve Öneriler Journal of Social Security.8(2): 129-152.
K4. İsmail S, Murat Ç (2017). Fiziksel engelli bireylerin üniversite eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar (Akdeniz Üniversitesi Örneği) sosyal ve teknik araştırmalar dergisi, 13;219-238
K5. Güncel literatür
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Engelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak, değerlendirmek ve yorumlamak. Engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımını belirlemek ve sorgulamak, engellilik araştırmalarının dünyada ve Türkiye`deki gelişimi ile tarihçesini incelemek, Türkiye`deki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Engelliliğin ve engelli bireyin tıbbi ve sosyal/kültürel tanımı, engellilik araştırmalarının dünyada / Türkiye`deki gelişimi ve tarihçesi, engellilik konusundaki sorunların çözümünde ve uygun önerilerin geliştirilmesinde sosyolojik kavramsal ve kuramsal yaklaşımların kullanılması, engellilik sosyolojisinde kuramsal yaklaşımlar, Türkiye`de ve dünyadaki engelli bireylere yönelik araştırmalar
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bireyin biyolojik, psikolojik ve sosyal açıdan doğasını, hayata katılımını, günlük yaşamdaki ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını belirler.
|
5
|
2
|
Bireyi biyolojik, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileriyle analiz eder.
|
4
|
3
|
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, rehabilitasyon ve tedavide aktivitelerini kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
3
|
4
|
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçerek uygun müdahaleyi planlar.
|
4
|
5
|
Ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak bireyin toplumsal katılımını geliştirmek için çalışır.
|
3
|
6
|
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
-
|
7
|
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır.
|
3
|
8
|
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma ihtiyaçlarını belirleyerek yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
3
|
9
|
Yönetim ve kalite prensiplerine göre uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu alır.
|
-
|
10
|
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir.
|
-
|