Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar ve yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin rolü
|
K1,K2,K3
|
2
|
Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi
|
K1,K2,K3
|
3
|
Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler
|
K1,K2,K3
|
4
|
Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.
|
K1,K2,K3
|
5
|
Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi
|
K1,K2,K3
|
6
|
Yutma bozukluğunun değerlendirmesi
|
K1,K2,K3
|
7
|
Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri
|
K1,K2,K3
|
8
|
Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi
|
K1,K2,K3
|
9
|
Vaka tartışma, pratik uygulama
|
K1, K2,K3
|
10
|
Bilişsel sorunlar
|
K1,K2,K3
|
11
|
Bilişsel sorunların değerlendirilmesi
|
K1,K2,K3
|
12
|
Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteleri
|
K1,K2,K3
|
13
|
Final Sınavı
|
K1, K2,K3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Meltem YAZICI GÜLAY, Dr. Öğr. Üyesi Tuğba ARSLAN, Öğretim görevlisi Ayşenur KARAKUŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Jenks K.N.& Smith G (2006). Eating and Swallowing. Pendleton H.M.& Schultz-Krohn W. (Eds.) Pedretti?s Occupational Therapy Practice Skills for Physical Dysfunction. St. Louis: Mosby, 609-645
K2. Case- Smith J. & Humphry R. (2005). Feeding Intervention. Case- Smith (Ed.) Occupational Therapy for children. St. Louis: Mosby. 481- 520
K3. Avery-Smith, W. (2002). Dysphagia. In C.A. Trombly & M.V. Radomski (Eds.) Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Baltimore: Lippencott, Williams, & Wilkins, 1091-1109.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. American Occupational Therapy Association (2007). Specialized Knowledge and Skills in Feeding, Eating and Swallowing for Occupational Therapy Practice, The American Journal of Occupational Therapy, Volume 61, Number 6 http://ajot.aotapress.net/content/61/6/686.full.pdf Erişim tarihi: 29.07.2020.
|
Dersin Amacı
|
1. Yutma bozukluğu tedavisinde interdisipliner sağlık ekibi içinde ergoterapinin katkısını keşfetmek
2. Sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek amacıyla kanıta dayalı yutma bozukluğu yaklaşımları için gerekli koşulları tanımlamak
3. Yutma bozukluğu değerlendirme ve müdahalelerinde ortak ilkeler keşfetmek
|
Dersin İçeriği
|
Risk düzeyinin belirlenmesi; aile ve bakıcıları içeren riske karşı bilinçli bir karar verebilme vs
Sonuçları iyileştirmek için risk göstergelerinin erken saptanması, mortaliteyi azaltma hastanede kalış uzunluğunu azaltmak, sağlık bakımında ihtiyaçlar
Aspirasyon riskinin, malnütrisyon ve dehidratasyonun kapsamlı tedavisi,
Hasta merkezli bakımın sağlanması; bireyin yutma bozukluğu tedavisine aktif olarak katılması
Yutma bozukluğu hastasının tedavisinde bakıcıların eğitimi ve dahil edilmesi
Sağlık uygulayıcıları arasında etkili bir iletişim ve dokümantasyon
Yutma bozukluğunda ergoterapi yaklaşımları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bireyin biyolojik, psikolojik ve sosyal açıdan doğasını, hayata katılımını, günlük yaşamdaki ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını belirler.
|
-
|
2
|
Bireyi biyolojik, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileriyle analiz eder.
|
1
|
3
|
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, rehabilitasyon ve tedavide aktivitelerini kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
-
|
4
|
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçerek uygun müdahaleyi planlar.
|
-
|
5
|
Ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak bireyin toplumsal katılımını geliştirmek için çalışır.
|
1
|
6
|
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
-
|
7
|
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır.
|
-
|
8
|
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma ihtiyaçlarını belirleyerek yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
1
|
9
|
Yönetim ve kalite prensiplerine göre uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu alır.
|
-
|
10
|
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir.
|
-
|