|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Derse giriş, fiziksel aktivite, egzersiz ve spor kavramları
|
K1
|
|
2
|
Fiziksel aktivite ve yaşam süresi
|
K1
|
|
3
|
Esneklik ve germe egzersizleri
|
K1
|
|
4
|
Aerobik, direnç ve dayanıklılık egzersizleri
|
K1
|
|
5
|
Engelliler için egzersizler
|
K3
|
|
6
|
Yaşlılar için egzersizler
|
K3
|
|
7
|
Propriosepsiyon ve denge egzersizleri
|
K4
|
|
8
|
Muskuloskeletal rehabilitasyon
|
YK1
|
|
9
|
Yaşlılarda kronik hastalıklara özgü egzersizler I
|
K3
|
|
10
|
Yaşlılarda kronik hastalıklara özgü egzersizler II
|
K3
|
|
11
|
Egzersiz programları ile ilgili bazı önemli kurallar
|
K3
|
|
12
|
Sağlıklı yaşam ve egzersiz reçetesi
|
K3
|
|
13
|
Yaşlılarda yaşam kalitesi
|
K2
|
|
14
|
Yaşam kalitesi ölçekleri
|
K2
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Tahsin Barış DEĞER
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Songül KAMIŞLI, Dr. Öğr. Üyesi Sevcan TOPTAŞ KILIÇ
|
|
Kaynaklar
|
K1- Altun Ö, Koçak S. (2012). Egzersiz Klavuzu. 3. Baskı, ODTÜ Yayıncılık.
K2- Say Şahin D. (Editör). (2020). Yaşlanmaya sağlık sosyolojisi perspektifinden multidisipliner yaklaşımlar. 1. Baskı, Ekin Yayıncılık.
K3- Çınar V. (Editör) (2020). Kronik Hastalıklar ve Egzersiz. 1. Basım, Gazi Kitapevi
K4- Üneri A. (2004). Baş Dönmesi Nedir? 1. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri
|
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Yılmaz İ. (2018). Ortopedik Rehabilitasyon. 1. Baskı, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
|
|
Dersin Amacı
|
Yaşlılarda egzersiz ve sporun önemi hakkında farkındalığı artırmak ve egzersizin faydaları konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır
|
|
Dersin İçeriği
|
Fiziksel aktivite ve yaşam süresi. Esneklik ve germe egzersizleri. Aerobik, direnç ve dayanıklılık egzersizleri. Engelliler için egzersizler. Yaşlılar için egzersizler. Propriosepsiyon ve denge egzersizleri. Muskuloskeletal rehabilitasyon. Yaşlılarda kronik hastalıklara özgü egzersizler. Egzersiz programları ile ilgili bazı önemli kurallar. Sağlıklı yaşam ve egzersiz reçetesi. Yaşlılarda yaşam kalitesi. Yaşam kalitesi ölçekleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Gerontoloji alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
|
3
|
|
2
|
Gerontoloji alanındaki bilimsel bilgiyi mesleki yaşantısında uygulamaya yansıtır.
|
5
|
|
3
|
Yaşlılık alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecini gerçekleştirir.
|
-
|
|
4
|
Gerontolog olarak diğer bilim alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak katkı verir.
|
3
|
|
5
|
Bir birey olarak kişisel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
|
-
|
|
6
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.
|
-
|
|
7
|
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade edebilme yetkinliği kazanır.
|
-
|
|
8
|
Sağlıklı ve/veya hasta yaşlı bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları, bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlayıp destek verme yetkinliği kazanır.
|
2
|
|
9
|
Gerontolog olarak ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
-
|
|
10
|
Alanda edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların biyolojik, sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini fark ederek bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm önerir.
|
-
|