|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Derse giriş, yaşlanma, sağlık ve hastalık kavramları
|
K1
|
|
2
|
Yaşlılarda sık görülen kronik hastalıklar
|
K1
|
|
3
|
Yaşlı ile iletişim, yaşlı hasta ile hekim ve hemşire ilişkisi
|
K1
|
|
4
|
Sağlık okuryazarlığı
|
K1
|
|
5
|
Geriatrik sendromlar
|
K1
|
|
6
|
Geriatrik değerlendirme
|
K1
|
|
7
|
Yaşlılarda polifarmasi ve akılcı ilaç kullanımı
|
K2
|
|
8
|
Yaşlılarda dengenin değerlendirilmesi
|
YK1
|
|
9
|
Yaşlılarda infeksiyon hastalıkları
|
K2
|
|
10
|
Yaşlanma ve akciğer sorunları
|
K2
|
|
11
|
Yaşlılık ve duyu organları
|
K2
|
|
12
|
Yaşlılıkta böbrek ve ürolojik sorunlar
|
K2
|
|
13
|
Yaşlılarda ortopedik sorunlar
|
K2
|
|
14
|
Yaşlılara sunulan sağlık hizmetleri ve sağlık politikaları
|
K1
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Tahsin Barış DEĞER
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Songül Kamışlı, Dr. Öğr. Üyesi Sevcan Toptaş Kılıç
|
|
Kaynaklar
|
K1- Say Şahin D. (2020). Yaşlanmaya sağlık sosyolojisi perspektifinden multidisipliner yaklaşımlar. İstanbul: Ekin Yayıncılık.
K2- Gacar N. (Editör). (2009). Adı Eylül: Sağlık Bilimlerinde Yaşlılık. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.
|
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Üneri A. (2004). Baş Dönmesi Nedir? Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.
|
|
Dersin Amacı
|
Yaşlıları sağlık yönünden değerlendirme (geriatrik değerlendirme) ve geriatrik sendromlarla ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır
|
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlılık, sağlık, hastalık kavramları, yaşlı hasta hekim ve yaşlı hasta hemşire ilişkisi, geriatrik sendromlar, sağlık okuryazarlığı, geriatri değerlendirme, yaşlılarda sık görülen kronik hastalıklar, enfeksiyöz hastalıklar, yaşlılarda solonum ve üriner sistem sorunları, duyu organları sorunları ve yaşlılara sunulan sağlık hizmetleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Gerontoloji alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
|
3
|
|
2
|
Gerontoloji alanındaki bilimsel bilgiyi mesleki yaşantısında uygulamaya yansıtır.
|
3
|
|
3
|
Yaşlılık alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecini gerçekleştirir.
|
-
|
|
4
|
Gerontolog olarak diğer bilim alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak katkı verir.
|
2
|
|
5
|
Bir birey olarak kişisel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
|
-
|
|
6
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.
|
-
|
|
7
|
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade edebilme yetkinliği kazanır.
|
-
|
|
8
|
Sağlıklı ve/veya hasta yaşlı bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları, bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlayıp destek verme yetkinliği kazanır.
|
5
|
|
9
|
Gerontolog olarak ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
-
|
|
10
|
Alanda edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların biyolojik, sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini fark ederek bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm önerir.
|
5
|