|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Yaşlanma ile ortaya çıkan fizyolojik değişiklikler ve ağrının patofizyolojisi
|
K1
|
|
2
|
Kas iskelet sistemi değişiklikleri ile ilişkili ortaya çıkan ağrılar
|
K1
|
|
3
|
Dolaşım sistemi değişiklikleri ile ilişkili ortaya çıkan ağrılar
|
K1
|
|
4
|
Sinir sistemi sistemi değişiklikleri ile ilişkili ortaya çıkan ağrılar
|
K1
|
|
5
|
Duyusal sistem sistemi değişiklikleri ile ilişkili ortaya çıkan ağrılar
|
K1
|
|
6
|
Ağrının sınıflandırılması
|
K1
|
|
7
|
Ağrı ile ilişkili tıpta sık kullanılan kavramlar
|
K1
|
|
8
|
Ağrı ölçüm yöntemleri
|
K1
|
|
9
|
Yaşlılarda ağrının değerlendirilmesi
|
K1
|
|
10
|
Ağrının yönetilmesi
|
K1
|
|
11
|
Yaşlılık ve egzersiz
|
K2
|
|
12
|
Yaşlılarda ağrının yönetilmesinde kullanılan farmakolojik yöntemler
|
K2
|
|
13
|
Yaşlılarda ağrının yönetilmesinde kullanılan psikolojik yöntemler
|
K2
|
|
14
|
Yaşlılarda ağrının yönetilmesinde kullanılan sosyolojik yöntemler
|
K2
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Songül Kamışlı
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
K1.Kalınkara, V. (2011). Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İstanbul Nobel Akademi Yayıncılık. Ankara
K2. Bölüktaş RP ve diğ.. (2019). Yaşlanma Teorileri ve Geriatrik Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, İstanbul.
|
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, yaşlanma ile birlikte ortaya çıkan fizyolojik değişiklikler ve ağrı ilişkisini kavratmak, ağrı türleri ve ağrının yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlanma sürecinde ortaya çıkan ağrının nedensel ilişkilerinin anlaşılması, patofizyolojik değişimlerin kavranması, ağrı ölçüm yöntemlerinin öğrenimi ve ağrı yönetme bilgisinin kazandırılması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Gerontoloji alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
|
2
|
|
2
|
Gerontoloji alanındaki bilimsel bilgiyi mesleki yaşantısında uygulamaya yansıtır.
|
3
|
|
3
|
Yaşlılık alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecini gerçekleştirir.
|
-
|
|
4
|
Gerontolog olarak diğer bilim alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak katkı verir.
|
3
|
|
5
|
Bir birey olarak kişisel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
|
-
|
|
6
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.
|
-
|
|
7
|
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade edebilme yetkinliği kazanır.
|
-
|
|
8
|
Sağlıklı ve/veya hasta yaşlı bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları, bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlayıp destek verme yetkinliği kazanır.
|
4
|
|
9
|
Gerontolog olarak ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
-
|
|
10
|
Alanda edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların biyolojik, sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini fark ederek bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm önerir.
|
4
|