Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin içeriğinin sunumu ve kullanılacak materyallerin ve işlevlerinin tanıtılması
|
K1. Tipografiyi Doğru Kavramak, Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin, 2-12.
|
2
|
Tipografinin ve yazının grafik tasarımdaki yeri ve kullanım alanlarının örneklenerek anlatılması
|
K1. Bazı Tipografik Uygulama alanları üzerine, Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin, 190-204.
|
3
|
Tipografinin tarihi ve gelişim aşamalarının anlatılması
|
K2. Yazının Gelişimi, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 3-50.
|
4
|
Farklı yazı karakterlerinin varlığı ve kullanım özellikleri hakkında bilgi verilmesi
|
K1. Harf Biçimi, Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin, 45-53.
|
5
|
Amaca uygun yazı karakterinin seçilmesi konusunun, tarihsellik içinde çeşitli tasarım örneklerinin analizi yapılarak incelenmesi
|
K1. Yazı Karakteri Seçimi, Sarıkavak, N. K. (2009). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin, 64-90.
|
6
|
Uygulama-1: Bir konuya bağlı kalmaksızın serbest tipografik kompozisyonların yapılması ilişkin illüstratif çizim teknik ve stillerinin uygulanması
|
K2. Harflerle Düzenleme, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 85.
|
7
|
Çalışmaların devamı; uygulamanın tamamlanması, biçimsel açıdan analizinin yapılması
|
K2. Harflerle Düzenleme, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 85.
|
8
|
Değerlendirme yapılması ve çalışmalara devam edilmesi
|
K2. Harflerle Düzenleme, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 85.
|
9
|
Uygulama-2: Bir kavramın, tipografik unsurların serbest ve soyut biçimde kullanılmasıyla anlatılabilmesine ilişkin uygulamaların yapılması
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
10
|
Çalışmaların devamı; yapılan tasarımın biçim ve içerik açısından analiz edilmesi
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
11
|
Çalışmaların devamı; tasarımların üretilmesi aşamasında yazı karakterlerinin anatomilerine ve yazım kurallarına müdahale edilerek kuralsız tasarım denemelerinin yapılması
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
12
|
Çalışmaların devamı; konuya ilişkin kurallı tasarımların üretilmesi
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
13
|
Çalışmaların devamı; tasarımın sonlandırılması, biçim ve içerik açısından analiz edilmesi
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
14
|
Çalışmaların sonuçlandırılması ve sunumu
|
K2. Kavramsal Tipografi: 5 Sözcük 5 İmge, Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik Deneysel Tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık, 139.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Arş. Gör. Burak Kaleli
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Sarıkavak, N. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarımda çağdaş tipografinin temelleri : macromedia freehand uygulama örnekleriyle. Ankara: Seçkin.
K2. Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve tipografik deneysel tasarımlar. Grafik Tasarım Yayıncılık.
K3. Sarıkavak, N. K. (2005). Sayısal tipografi: basımcılıkta ve yayıncılıkta aygıt, donanım ve yazılım teknolojisinin gelişimi. Başkent Üniversitesi Yayınları.
K4. SARIKAVAK, N. K. (2004). Sayısal Tipografi 2 Batıda ve Ülkemizde Sayısal Harf. Font Tasarımcılar, Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
K5.Yıldız, M , Keş, Y . (2016). Grafik Tasarımda Yeni Nesil Font Tasarımı . Art-e Sanat Dergisi , 8 (16) , 331-349K
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Tipografinin tarihi gelişim evrelerini, font, espas, noktalama işaretleri, metin düzenlemeleri gibi temel kavramlarını, yazı karakterlerinin kullanım özelliklerini tanımlayabilme ve mevcut yazı karakterlerinin bütün imkanlarını kullanarak özgün ve yaratıcı tipografik kompozisyonlar oluşturabilme
|
Dersin İçeriği
|
Tipografik söz dizimi, tipografik mesaj, tipografi teknolojileri.
Kullanılan yazı çeşitleri ve özellikleri.
Tipografi kavramı, matbaacılıkta tipografinin önemi, tipografik gürültü ve önleme yolları.
Harflerin yapısal özellikleri, pi fontları, yazı tipleri.
Okunurluğu etkileyen faktörler ve okunaklığı artırma yolları, tipografik süsler.
Tipografiyi destekleyen unsurlar (çizgiler,tablolar, gömme harf kullanımı, tipografik süsler).
MÜY programlarının tipografik açıdan incelenmesi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sanat ve tasarım alanındaki bilgilerini sentezleyerek tasarımlar yapabilir.
|
3
|
2
|
Sanat ve tasarımın farklı disiplinleri arasında ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
|
-
|
3
|
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı yada süreci tasarlayabilir.
|
3
|
4
|
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrama ve gereklilikleri yerine getirebilme becerisine sahiptir.
|
-
|
5
|
Yerel ve evrensel boyutlardaki sanat ve tasarım problemini tanımlama ve çözümleyebilme becerisine sahiptir.
|
-
|
6
|
Sanat ve tasarım tarihinde ortaya çıkmış tasarım anlayışlarıyla günümüz tasarım anlayışları arasında ilişki kurabilir.
|
4
|
7
|
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanarak tasarımı sonuçlandırabilme yetkinliğine sahiptir.
|
-
|
8
|
Tasarım sürecinde araştırma, sentez, değerlendirme ve yorumlayabilme becerisine sahiptir.
|
-
|
9
|
Sanat ve tasarım problemlerini çözümleyebilir.
|
-
|
10
|
Tasarım sürecinde kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
11
|
Güncel sorunları takip ederek bu sorunlara ilişkin tasarımlar üretebilir.
|
-
|
12
|
Etkili iletişim becerilerini öğrenerek kendini ifade edebilir.
|
-
|
13
|
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
|
-
|
14
|
Grafik tasarımın yöntem, teknik ve araçlarını bilir ve uygular.
|
2
|