Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin içeriğinin sunumu ve kullanılacak materyallerin ve işlevlerinin tanıtılması
|
K1 s. 1-12
|
2
|
Tipografinin grafik tasarımdaki kullanım alanları örneklenerek anlatılması
|
K1 s. 190-208
|
3
|
Günümüz tipografik anlayışı ve geçmiş akımların karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve örneklerle analiz edilmesi. Bölüm I
|
K3 s. 1-25
|
4
|
Günümüz tipografik anlayışı ve geçmiş akımların karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve örneklerle analiz edilmesi. Bölüm II
|
K3 s. 25-50
|
5
|
Uygulama-1: Tipografinin kullanım alanlarına yönelik (afiş,kitap,dergi,kurumsal kimlik tasarımları v.b.) tipografik tasarımların yapılmasına ilişkin fikirlerin tartışılarak çeşitli tasarım teknik ve stillerinin uygulanması
|
K3 s. 97
|
6
|
Çalışmaların devamı; tasarımların üretilmesi aşamasının gözlemlenmesi ve karşılıklı fikir alışverişiyle tasarımın olgunlaştırılması
|
K3 s. 98
|
7
|
Çalışmaların devamı; uygulamanın tamamlanması, biçimsel açıdan analizinin yapılması
|
K3 s. 99
|
8
|
Uygulamanın tamamlanması, biçimsel açıdan analizinin yapılması
|
K3 s. 100-101
|
9
|
Uygulama-2: Bir kavramın veya konunun, tipografik unsurların bütün imkanlarının kullanılmasıyla anlatılabilmesine ilişkin uygulamaların yapılması
|
K3 s. 132
|
10
|
Çalışmaların devamı; yapılan tasarımın biçim ve içerik açısından analiz edilmesi
|
K3 s. 133
|
11
|
Uygulama-3:Tipografinin bütün imkanları özgün ve yaratıcı şekilde kullanılarak, tipografinin kullanım alanlarına yönelik (afiş,kitap,dergi,kurumsal kimlik tasarımları v.b.) görsel bir problemin çözümüne ilişkin tasarımlar üretilmesi
|
K3 s. 174
|
12
|
Çalışmaların devamı; tasarımların üretilmesi aşamasının gözlemlenmesi ve karşılıklı fikir alışverişiyle tasarımın olgunlaştırılması
|
K3 s. 175
|
13
|
Çalışmaların devamı; tasarımın sonlandırılması, biçim ve içerik açısından analiz edilmesi
|
K3 s. 176
|
14
|
Tasarımın sonlandırılması, biçim ve içerik açısından analiz edilmesi
|
K3 s. 177
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Rasim Sarıkaya
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1-Sarıkavak, Namık Kemal. (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
K2-Carter, Rob. Day, Ben. Meggs, Philip. (2011). Typographic Design:Form and Communication. UK: Wiley
K3-Becer, Emre. (2016). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim. İstanbul: Bkz yayıncılık.
YK2: Sarıkavak, Namık Kemal. (2017). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Hayalperest Yayınevi
|
Dersin Amacı
|
Tipografinin tarihi gelişimi sürecinde ortaya çıkan akımları, üslup ve kullanım tekniklerini tanımlayabilme, mevcut yazı karakterlerini amaca uygun olarak deforme edebilme ve yeniden yorumlayabilme, gerektiğinde kendi fontunu tasarlama yöntemini kullanarak tipografinin kulanın alanlarına yönelik özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar üretebilme
|
Dersin İçeriği
|
Font içindeki görsel ilişkiler. Mesaja uygun doğru yazı karakteri seçimi. Tipografide sıradizim. Bilgisayar
ortamında kullanılmakta olan geleneksel ve yeni yazı karakterlerinin irdelenmesi. Mevcut karakterlerden
yararlanarak belirli amaçlara uygun özgün yazı karakter araştırmaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sanat ve tasarım alanındaki bilgilerini sentezleyerek tasarımlar yapabilir.
|
4
|
2
|
Sanat ve tasarımın farklı disiplinleri arasında ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
|
2
|
3
|
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı yada süreci tasarlayabilir.
|
4
|
4
|
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrama ve gereklilikleri yerine getirebilme becerisine sahiptir.
|
1
|
5
|
Yerel ve evrensel boyutlardaki sanat ve tasarım problemini tanımlama ve çözümleyebilme becerisine sahiptir.
|
3
|
6
|
Sanat ve tasarım tarihinde ortaya çıkmış tasarım anlayışlarıyla günümüz tasarım anlayışları arasında ilişki kurabilir.
|
5
|
7
|
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanarak tasarımı sonuçlandırabilme yetkinliğine sahiptir.
|
3
|
8
|
Tasarım sürecinde araştırma, sentez, değerlendirme ve yorumlayabilme becerisine sahiptir.
|
4
|
9
|
Sanat ve tasarım problemlerini çözümleyebilir.
|
2
|
10
|
Tasarım sürecinde kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
11
|
Güncel sorunları takip ederek bu sorunlara ilişkin tasarımlar üretebilir.
|
2
|
12
|
Etkili iletişim becerilerini öğrenerek kendini ifade edebilir.
|
3
|
13
|
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
|
-
|
14
|
Grafik tasarımın yöntem, teknik ve araçlarını bilir ve uygular.
|
4
|