ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Yazı GRA112 BAHAR 2+1 S 4
    Öğrenme Çıktıları
    1-Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini analiz eder.
    2-Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) yorumlar.
    3-Kesik uç, kara kalem ve fırça ile yazma yetenekleri uygular.
    4-Harf yapısındaki pozitif ve negatif alanları tanımlar.
    5-Harf anatomisini uygulamalı çalışmalar yaparak uygular.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14342
    Ödevler303721
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)30177
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 4011010
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   122
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     4,07 ---- (4)
    Dersin AKTS Kredisi   4
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Yazının tarihsel gelişimine giriş. K1: S. 34
    2 Roma alfabesinde form, oran ve denge ve Roma yazı biçemlerinin geometrik yapısı. K1: S. 43
    3 Kaligrafi tekniğinin temel özellikleri. K2: S. 39
    4 Rustik yazı biçeminin analizi. K3: S. 20
    5 Quadrata ve Uncial yazı biçemlerinin analizi. K3: S. 35
    6 Ders çalışma haftası. K3: S. 42
    7 Gotik yazı biçemlerinin analizi. Ortaçağ ve Geç Ortaçağ. K3: S. 56
    8 Gotik yazı örnek uygulama çalışması K3: S. 75
    9 Rönesans döneminde yazı sanatı. K3: S. 88
    10 Hümanistik ve İtalik yazı biçemleri. K3: S. 120
    11 Kaligrafi tekniği ile metin yazımı. K4: S. 45
    12 Kaligrafi kalemi ve fırça ile soyut kompozisyon . K4: S. 78
    13 Kaligrafi Tekniği ile deneysel çalışmalar. K4: S. 102
    14 Çalışmaların sunulması K5: S. 26
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğretim Üyesi Seçil Ermiş İpek
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Gray, N.(2001) A History of Lettering; Creative Experiment and Letter Identity, Phaidon Press, New York, 256 s. K2. Jean, G.(2018) Yazı, İnsanlığın Belleği, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 75 s. K3. Sarıkavak, N.K. (2017) Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, 206 s. K4. Halley, A.(1995)Alphabet: The History, Evolution, and Design of the Letters We Use Today, Thames and Hudson, Londra, 127 s. K5. Ülken, M. (1987) Başlangıçtan Günümüze Türk Hat Sanatı,İş Bankası Yayınları, İstanbul, 370 s.
    Yardımcı Kitap -
    Dersin Amacı Bu dersin amacı, yazının başlangıcından Gutenberg` in hareketli hurufatla basım yöntemlerini buluşuna değin süren tarihsel süreçte kaligrafi ve hat sanatındaki gelişmeleri incelemek ve dünyanın çeşitli kültür bölgelerinde geliştirilen farklı yazı türlerine ilişkin gelişmeleri hem kuramsal hem de uygulamalı olarak ele almaktır. Kuramsal aktarım, bilgilendirme ve değerlendirmenin yapılacağı, ele alınan dönemin ruhunun, anlayışının ve toplumsal gereksinimlerin neler olduğu ile sanat ve tasarım açısından çağın olanaklarının inceleneceği bu derste, öğrencide; dönemlerin sanat çalışmalarının araç-gereç ve düşünce dünyası ile olan belirleyici ilişkisini ve etkileşimini kavratmak; Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek ve bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
    Dersin İçeriği Öncelikli olarak Latin Alfabesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı biçemleri üzerinde çalışılacak, dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir. Dönem içinde müfredat kapsamında her öğrenciye mutlaka bir araştırma konusu verilecek, bilimsel araştırma tekniğine uygun araştırma yapması ve raporunu seminer olarak sunması sağlanacaktır. Dönem içinde iki ara sınav ve dönem sonunda final sınavı yapılacaktır. Değerlendirme her ara sınav aralığı ile sınırlı tutulacak, ancak final sınavında tüm dönem işleri ve öğrencinin performansı gözetilerek yapılacaktır.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Sanat ve tasarım alanındaki bilgilerini sentezleyerek tasarımlar yapabilir. 4
    2 Sanat ve tasarımın farklı disiplinleri arasında ilişki kurabilme becerisine sahiptir. 5
    3 Sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı yada süreci tasarlayabilir. 3
    4 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrama ve gereklilikleri yerine getirebilme becerisine sahiptir. -
    5 Yerel ve evrensel boyutlardaki sanat ve tasarım problemini tanımlama ve çözümleyebilme becerisine sahiptir. 3
    6 Sanat ve tasarım tarihinde ortaya çıkmış tasarım anlayışlarıyla günümüz tasarım anlayışları arasında ilişki kurabilir. 5
    7 Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanarak tasarımı sonuçlandırabilme yetkinliğine sahiptir. 4
    8 Tasarım sürecinde araştırma, sentez, değerlendirme ve yorumlayabilme becerisine sahiptir. 3
    9 Sanat ve tasarım problemlerini çözümleyebilir. 4
    10 Tasarım sürecinde kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilme bilgisine sahiptir. 4
    11 Güncel sorunları takip ederek bu sorunlara ilişkin tasarımlar üretebilir. -
    12 Etkili iletişim becerilerini öğrenerek kendini ifade edebilir. -
    13 Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. -
    14 Grafik tasarımın yöntem, teknik ve araçlarını bilir ve uygular. 4
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster