Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi
|
|
2
|
Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları
|
|
3
|
Tarihî Süreç İçinde Yardım ve Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi
|
|
4
|
Avrupa´da ve Türkiye`de Sosyal Yardım
|
|
5
|
Sosyal Yardım Hizmetlerinde Kalite
|
|
6
|
Sosyal Yardım Hizmetlerinde Bakım Plânları
|
|
7
|
Sosyal Bakım Güvence Sistemleri I
|
|
8
|
Sosyal Bakım Güvence Sistemleri II
|
|
9
|
Almanya`da Yardım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri
|
|
10
|
Norveç`te Yardıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği
|
|
11
|
Hollanda´da Yardıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği
|
|
12
|
Türkiye`de Yardım Güvence Sistemi
|
|
13
|
Türkiye`de Bakım Güvence Sistemi ve Bakım Yönetmelikleri
|
|
14
|
Türkiye`de Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Şuayip TURAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Oğlak; Sema, Evde Bakım Hizmetleri ve Bakım Sigortası (Ülke Örnekleri ve Türkiye); Dokuz Eylül Üniversitesinde 2006 yılında yapılmış Doktora Tezinden Uyarlanmış Kitap
|
Yardımcı Kitap
|
Danış, M. Z. (2010). Geriatrik ve Gerontolojik Uygulamalar Kapsamında Yaşlılara Sunulan Sosyal Hizmetler: Ülkeler Arası Karşılaştırmalı Bir Analiz, 4. Türk Geriatri 2010 Ulusal Yaşlı Sağlığı Kongresi Konuşma Metinleri, İzmir: Türk Geriatri Derneği Yayını
|
Dersin Amacı
|
Sosyal hizmetlerde bakım, başta sosyal güvenlik olmak üzere insanî ihtiyaçların bütün alanlarını kapsayacak bir şekilde düşünülmüş bir hizmet anlayışıdır. Bu alanların başında bedensel işlev düzeylerinin yetersiz olan bakıma muhtaç kişilerin bakıma muhtaçlık bağlamında kişisel sağlık durumları geldiği gibi bununla bağlantılı olan diğer sosyal ve çevresel alanlar (ulaşım, erişim, sosyal faaliyetler, psiko-sosyal ve kültürel ihtiyaçlar vb.) da gelmektedir. Amaç, bakıma muhtaç kişilerin bu ihtiyaçlarını belirlemek ve özel bakım güvence sistemleri geliştirmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Sistemli, rasyonel ve etkili sosyal yardım hizmetlerinin sağlanmasına yönelik olarak; a) Sosyal yardımı bir bilim ve meslek dalı olarak kabul edilmesi, eğitim müfredatlarına girmesi ve sosyal bakım uzmanlarının yetiştirilmesi. b) Yardıma muhtaçlara profesyonel sosyal bakım hizmetlerinin sunumunu sağlayan bir sistemin oluşturulması. c)Bakıma muhtaçların sosyal koruma ve sosyal güvenlik kapsamına alınması ve sosyal bakım sigortasının oluşturulması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çalışma yaşamını ekonomik, sosyal, psikolojik ve hukuksal boyutları ile analiz edebilecek düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmak ve diğer bilim dalları ile yorumlayabilmek.
|
4
|
2
|
Sosyal politika, iş hukuku, çalışma psikolojisi, çalışma sosyolojisi ve çalışma ilişkileri bilim dalında ileri düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmak.
|
3
|
3
|
Küresel ve toplumsal çerçevedeki çalışma ilişkilerinin özellikle sosyal politika, iş sağlığı, insan kaynakları sorunlarına katkı yapabilmek.
|
5
|
4
|
Çalışma ilişkileri ile ilgili temel problemleri tanımlamak, modelleme ve çözme becerisi geliştirmek.
|
4
|
5
|
İşsizlik ve istihdam sorunlarını diğer bilim dalları ile birlikte geniş açıdan algılayabilmek, taraflarını belirleyebilmek, çözüm üretmek ve uygulayabilmeye ilişkin analitik düşünce ve bakış açısına sahip olabilmek.
|
5
|
6
|
Sosyal politikayı ulusal ve uluslararası boyutta çözümlemek, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İŞKUR, DPT ve AB, ILO, BM, UNDP gibi kurumlarda karar alıcı ve ülkeyi temsil eden pozisyonlarda yer alabilmek, kamu politikaları oluşturmak, politikalar arası ilişkileri kurabilmek.
|
4
|
7
|
Sosyal hakların evrenselliğine değer vermek, toplumsal sorumluluk ve sosyal adalet bilincine sahip olmak.
|
5
|
8
|
Lisans düzeyinde alan araştırması becerisini kazanmak, bilimsel bakış açısına sahip olmak, analitik düşünebilmek ve olgulara, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
|
4
|
9
|
Sosyal güvenlik olgusu ve uygulamalarını kavrayabilmek, kısa, orta ve uzun vadeli çözümler üretebilmek, karşılaştırmalı analiz yapabilmek.
|
5
|
10
|
Çalışma yaşamında barış, adalet ve düzeni sağlamak, bireysel ve toplu iş ilişkilerine ilişkin kuramsal bilgilere ve mevzuat bilgilerine sahip olmak ve sosyal diyaloga katkıda bulunmak.
|
3
|
11
|
Sunulan verileri olağan dönemlerde ve kriz dönemlerinde çözümleme ve sonuçlarını yorumlama becerisine sahip olmak.
|
-
|
12
|
Makro ve mikro düzeyde insan kaynağı planlamasını yapabilmek ve uygulayabilmek.
|
3
|
13
|
Takım çalışması yapabilmek, kendini sözlü ve yazılı olarak düzgün ifade edebilmek.
|
4
|
14
|
Mesleki ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
5
|