Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş: Kant`ın Kopernik Devrimi
|
K1
|
2
|
Fichte`nin Kant Eleştirisi ve Wissenschaftslehre (Bilim Öğretisi)
|
K2- ss. 32-94
|
3
|
Fichte`in Pratik Felsefesi
|
K2- ss. 94-159
|
4
|
Schelling`in Doğa, Transendental ve Özdeşlik Felsefesi
|
K3
|
5
|
Hegel I: Hegel Felsefesine Giriş
|
K4- ss. 73-85
|
6
|
Hegel II: Mantık
|
K4- ss. 119-168;
K5- ss. 339-346
|
7
|
Hegel III: Tin Felsefesi
|
K4- ss. 171-187;
K5- ss. 346-352
|
8
|
Hegel IV: Siyaset ve Tarih Felsefesi
|
K4- ss. 187-199 ve 275-300;
K5- ss. 352-365
|
9
|
Feuerbach: Dinin Kökeni, Marksist Felsefeye Giriş
|
K5- ss. 445-455
|
10
|
Marx I: Hegel Eleştirisi, Diyalektik Materyalizm, Yabancılaşma
|
K5- ss. 455-465
|
11
|
Marx II: Tarih ve Toplum Felsefesi
|
K5- ss. 465-471
|
12
|
Schopenhauer: İstenç ve Tasarım Olarak Dünya
|
K5- ss. 427-445
|
13
|
Nietzsche I
|
K5- ss. 494-506
|
14
|
Nietzsche II
|
K5- ss. 507-520
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Fatma Erkek
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Heimsoeth, H. (2007). Kant`ın Felsefesi. (Çev. Takiyettin Mengüşoğlu). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
K2: Hartmann, N. (2021). Fichte-Kantçılar ve Kant Karşıtları. (Çev. Saygın Günenç). Ankara: Fol Yayınları.
K3: Hartmann, N. (2021). Schelling. (Çev. Saygın Günenç). Ankara: Fol Yayınları.
K4: Hegel, G. W. F. (2014). Eserlerinden Seçmeler. (Çev. Nejat Bozkurt). Ankara: Sentez Yayıncılık.
K5: Taşkın, A. & Becermen, M. (2013). Rönesans, Yeniçağ ve XIX. Yüzyıl Felsefesi Tarihi. Ankara:Sentez Yayıncılık.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Aiken, H. D. (2019). İdeoloji Çağı, 19. Yüzyıl Filozofları. (Çev. Ayşe Tekşen). İstanbul: Payel Yayınları.
YK2: Beiser, F. (2019). Hegel. (Çev. Seçim Beyazit). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
YK3: Copleston, F. (1996). Alman İdealizmi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
YK4: Fichte, J.G. (2006). Fichte: Alman İdealzmi I. Haz. Eyüp Ali Kılıçaslan ve Güçlü Ateşoğlu. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
YK5: Marx, K.(2003). 1844 El Yazmaları. (Çev. Murat Belge). İstanbul: Birikim Yayınları.
YK6: Marx, K.& Engels, F. (1992). Alman İdeolojisi (Feuerbach). (Çev. Sevim Belli). Ankara: Sol Yayınları.
YK7: Marx, K. (2003). Yabancılaşma. (Çev. Sevim Belli ve diğerleri). Ankara: Sol Yayınları.
YK8: Schopenhauer, A. (2020). İsteme ve Tasavvur Olarak Dünya. (Çev. A. Onur Aktaş). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
YK9: Soykan, Ö. N. (2016). Schelling-Yaşamı Felsefesi Yapıtları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
YK10: Stace, W. T. (2019). Hegel Üzerine. (Çev. Murat Belge). Ankara: Fol Yayınları.
YK11: Nietzsche, F. (2011). Ahlakın Soykütüğü. (Çev. Zeynep Alangoya). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin 19. yüzyıl felsefesinin genel özelliklerini, bu dönemin önemli filozoflarının kuramlarını eleştirel olarak değerlendirip felsefe tarihi içinde konumlandırması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
19. yüzyılda önemli olan filozofların (Fichte, Schelling, Hegel, Feuerbach, Marx, Schopenhauer, Nietzsche) felsefi kavram, problem ve görüşlerinin irdelenmesi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere, belli başlı filozoflar ve düşünce akımları bağlamında, sahip olur.
|
5
|
2
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri felsefenin temel kavramları ile ifade eder
|
4
|
3
|
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Felsefi bir metni bağımsız olarak analiz edebilme becerisi geliştirir.
|
3
|
5
|
Felsefe ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
6
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
|
-
|
7
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
8
|
Felsefe alanında edindiği argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetler ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme becerisini arttırır.
|
-
|
10
|
Felsefi bir problemi, yazılı ve sözlü olarak oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir
|
-
|
11
|
Felsefi argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetleme ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
12
|
Alanı ile ilgili problemlere karşı düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
-
|
13
|
Felsefi bir metni yabancı dil ile analiz eder ve o dili kullanarak alanındaki bilgileri izler.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|