Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Arş. Gör. Dr. Serkan CİHAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1) Develi, H. (2012), Osmanlı Türkçesi I, 12. Basım, İstanbul: Kesit Yay.
K2) Timurtaş, F. K. (1997), Osmanlı Türkçesine Giriş, 15. Basım, İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
K3) Aksoyak, İ. H. (2009), Osmanlı Türkçesi Okuma Kitabı, Ankara: Grafiker Yay.
K4) Gökalp, H. (2018), Osmanlı Türkçesi, Adana: Karahan Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1) Devellioğlu, F. (2013), Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lügat, 30. Baskı, Ankara: Aydın Kitabevi Yay.
YK2) Kurt, Y. (1996), Osmanlıca Dersleri I, Ankara: Akçağ Yay.
YK3)Çağbayır, Y. (2017), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Ötüken Yay.
YK4) Parlatır, İ. (2006), Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, Ankara: Yargı Yay.
YK5) Şenödeyici, Ö. (2013), Osmanlı Türkçesi Metinler, İstanbul: Kesit Yay.
|
Dersin Amacı
|
Osmanlı Türkçesi olarak adlandırılan Arap alfabesi ile yazılmış metinleri okuma ve günümüz alfabesine aktarma metodunu öğretmek.
|
Dersin İçeriği
|
Osmanlı Türkçesi tanımı, kapsamı ve alanı Osmanlı Türkçesinin öğretilme amaçları Türk alfabeleri ile bu alfabeler arasında Osmanlı Türkçesi alfabesi; Osmanlı Türkçesi alfabesini ortak bir el yazısına dönüştürme ve kitap yazısıyla mukayeseler; Osmanlı Türkçesi alfabesinin bitişme cetvelleri; Osmanlı Türkçesi alfabesinde sesli ve sessiz harflerin fonksiyonları, harflerin tasnif ve taksimi Arapça, Farsça ve Türkçeye mahsus harflerin tespit ve tasnifine dair alıştırmalar. Öğrencilerin kendi ad ve soyadlarından başlayarak bazı kelimeleri yazabilme becerisini kazanmaları; Arap rakamlarının öğretilmesi ve numaralarını yazdırma alıştırmaları, Osmanlı Türkçesinde imlâsı klişeleşmiş ekler ve uygulanması; çeviriyazı kavramı ve çeviriyazı alfabesi; çeviriyazılı metin çalışmaları. Öğrencilerin ezber becerilerinden yola çıkarak, ortak ezbere dayalı bir metnin (meselâ İstiklâl Marşı) yazdırılması ve öğretilenlerin ışığında okuma alıştırması.Takip edilen kitabın metinler kısmından seçkin metin okuma ve sözlük çalışmaları yapma; Türkçe kelime ve kelime gruplarının eski harfli metinlerde tespiti ve pekiştirilmesi; Arapça ve Farsça unsurlara genel bir giriş; Arapçada kök ve vezin bilgisine dair ilk dikkatler; güneş ve ay harfleri ile kurulan terkiplerin örneklerle kavratılması. Farsça izafet terkibi çeşitleri ve mukayeseli örnek çalışmaları. Metin ve sözlük çalışmaları aracılığıyla yazma, okuma ve gramer bilgilerinin pekiştirilmesi.
|