Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dilin tanımı, mahiyeti, dil-kültür ilişkisi, yazı dili, konuşma dili
|
K1-Giriş
K4-Giriş
K5-Giriş
|
2
|
Dünyadaki diller, dillerin sınıflandırılması, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçenin tarihî gelişimi
|
K1-Giriş
K4-Bölüm-1
K5-Giriş
|
3
|
Ses bilgisi (ses bilgisi-sesbilim terimleri), dil sesleri, ses organları, konuşma seslerinin oluşumu, dilin yazıya geçirilmesi: Ses-harf-alfabe-imlâ kavramları
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-1
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
4
|
Ses birim ve alt ses birim kavramları
|
K1-Bölüm-1
K3-Bölüm-1
|
5
|
Türkçenin ses birimleri, yazı dilinde bulunmayan sesler
|
K1-Bölüm-1
K3-Bölüm-2
|
6
|
Türkçenin ünlü ses birimleri ve özellikleri
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-2
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
7
|
Türkçenin ünsüz ses birimleri ve özellikleri
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-2
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
8
|
Hece: Hecenin yapısı, hece türleri, hece bölünmesi
|
K1-Bölüm-1
K3-Bölüm-1
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
9
|
Türkçenin ses özellikleri
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-2
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
10
|
Ses olayları
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-3
K4-Bölüm-4
K5-Bölüm-1
|
11
|
Ses olayları
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-3
K4-Bölüm-4
K5-Bölüm-1
|
12
|
Ses olayları ve uygulama çalışmaları
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-3
K4-Bölüm-4
K5-Bölüm-1
|
13
|
Ses olayları ve uygulama çalışmaları
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-1
K3-Bölüm-3
K4-Bölüm-4
K5-Bölüm-1
|
14
|
Türkçede vurgu, ton, ezgi, durak gibi parçalar üstü sesbirimler
|
K1-Bölüm-1
K2-Bölüm-2
K3-Bölüm-4
K4-Bölüm-3
K5-Bölüm-1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Zeliha GADDAR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Serkan CİHAN
|
Kaynaklar
|
K1: Ergin, M. (2016). Türk Dili. Bayrak Yayınları, İstanbul.
K2: Coşkun, V. (2010). Türkçenin Ses Bilgisi. IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
K3: Demircan, Ö. (2002). Türkçenin Ses Dizimi (Sesler, Sesbirimler, Ayırıcı Özellikler, Ses Değişimleri, Vurgu, Vurgulama, Ezgi, Ezgileme). Der Yayınları, İstanbul.
K4: Özkan, M. (2013). Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri. Filiz Kitabevi, İstanbul.
K5: Banguoğlu, T. (1990). Türkçenin Grameri. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Caferoğlu, A. (1984). Türk Dili Tarihi. Enderun Yayınları, İstanbul.
YK2: Demir, N., & Yılmaz, E. (2003). Türk Dili El Kitabı. Grafiker Yayınları, Ankara.
YK3: Eker, S. (2003). Çağdaş Türk Dili. Grafiker Yayınları, Ankara.
YK4: Korkmaz, Z. (1992 ). Gramer Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
YK5: Tekin, T., & Ölmez, M. (1999). Türk Dilleri Giriş. Simurg Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı dille ilgili genel kavramları öğretmek, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçenin ve Türkiye Türkçesinin tarihi hakkında bilgi vermek, Türkçenin ses özelliklerini ve ses olaylarını kavratmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Dil hakkında genel bilgiler, dünyadaki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkiye Türkçesinin ses bilgisi özellikleri, Türkçedeki sesler ve ses olayları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
4
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
4
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
4
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
3
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
3
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
3
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
5
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
4
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
3
|