ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Eski Türk Edebiyatı-II TDE106 BAHAR 3+0 Z 4
    Öğrenme Çıktıları
    1-Eski Türk Edebiyatı olarak adlandırılan edebî geleneği ana hatlarıyla değerlendirir.
    2-Bu geleneğe ait eserleri araştırır.
    3-Bu edebî geleneğin edebiyat tarihi içerisindeki analiz eder.
    4-Bu edebî geleneğin estetik yönündeki gelişmeyi gösterir.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)12336
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4011515
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6011515
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   108
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,6 ---- (4)
    Dersin AKTS Kredisi   4
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Edebî sanatın ne olduğu, amacı. Nesre çevirme ve açıklama metodu hakkında bilgi. K1,S.157-170; K4,S.247-248
    2 Anlam sanatları: Mecaz, Teşbih (Benzetme) ve çeşitleri, İstiare ve çeşitleri K1,S.186-192; K5,S.11-31
    3 Teşhis ve İntak, Kinaye, Tariz K1,S.196; K2,S.112-118; K5,S.32-36
    4 Tevriye, Tenasüp, îhâm-ı tenasüp, Tezad, îham-ı tezâd, Leff ü Neşr K1,S.209-212; K2,S.148-158; K5,S.56-70
    5 Hüsn-i Ta?lîl, Mübalağa, İstifham K1,S.203-205
    6 Tecâhül-Arif, Tecrid, rücu, uygulamalar K1,S.200-201
    7 Ses ve kelime tekrarına dayalı sanatlar: Cinas, İştikak, seci K1,S.181-182; K5,S.117-125
    8 Reddü?l-Acüz ale?s-Sadr K2,S.237; K5,S.129-132
    9 İade, Aks K2,S.237-442; K5,S.126-128
    10 İktibas, irad-ı mesel, tazmin, telmih K2,S.246-260
    11 Nazire ve nâkıza, muamma ve lugaz, ebced K2,S.261-266
    12 Nazım Şekilleri K1,S.75-125; K3,S.75-83; YK1,S.66-76
    13 Nazım Şekilleri K1,S.126-140; K3,S.84-113; YK1,S.77-85
    14 Nazım Şekilleri K1,S.141-148; K3,S.114-122; YK1,S.86-97
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç.Dr. İbrahim AKYOL
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1)Mermer, A. vd. (2017), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatına Giriş, 14. Baskı, Ankara: Akçağ Yay. K2) Saraç, Y. (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul: Bilimevi Yay . K3) İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı, Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul: Dergah Yay. K4) Kaya, B. A. (2020), Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler, İstanbul: Kesit Yay. K5) Şenödeyici, Ö. (2019), Eski Türk Edebiyatı Alıştırma Kitabı, Çorum: Kut Yay
    Yardımcı Kitap YK1) Kurnaz, C. (2001), Eski Türk Edebiyatı, Ankara: Bizim Büro Yay. YK2) İsen, M. vd. (2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yay.
    Dersin Amacı Edebî sanatlar, edebî türler, ebced ve tarih düşürme gibi genellikle şiirde kullanılan bazı ifadeler, nazım şekilleri ve nazım türlerine ait temel bilgileri kazandırmak.
    Dersin İçeriği Edebî sanatın ne olduğu, amacı. Nesre çevirme ve açıklama metodu hakkında bilgi. Anlam sanatları: Mecaz, Teşbih (Benzetme) ve çeşitleri, İstiare ve çeşitleri Teşhis ve İntak, Kinaye, Tariz Tevriye, Tenasüp, îhâm-ı tenasüp, Tezad, îham-ı tezâd, Leff ü Neşr Hüsn-i Ta?lîl, Mübalağa, İstifham Tecâhül-Arif, Tecrid, rücu, uygulamalar Ses ve kelime tekrarına dayalı sanatlar: Cinas, İştikak, seci Ara sınav Reddü`l-Acüz ale?s-Sadr, İade, Aks İktibas, irad-ı mesel, tazmin, telmih Nazire ve nâkıza, muamma ve lugaz, ebced Nazım Şekilleri Nazım Şekilleri
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2
    2 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. -
    3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular. -
    4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. -
    5 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar. -
    6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
    7 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. -
    8 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır. 3
    9 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. -
    10 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. -
    11 Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. -
    12 Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 5
    13 Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. -
    14 Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar. -
    15 Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster