ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Yeni Türk Edebiyatı-I TDE107 GÜZ 3+0 Z 4
    Öğrenme Çıktıları
    1-Tanzimat dönemindeki değişim ve yenileşmenin sebeplerini öğrenir.
    2-Yenileşme döneminin özelliklerini kavrar.
    3-Türk edebiyatına Batı edebiyatından gelen yeni edebi türleri ve özelliklerini öğrenir.
    4-Dönem sanatçılarını ve eserlerini öğrenir.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)12336
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4011515
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6011515
    Diğer 014114
    Toplam İş Yükü(Saat)   122
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     4,07 ---- (4)
    Dersin AKTS Kredisi   4
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 18. ve 19.yy.da Osmanlı`da modernleşme hareketleri, eski edebiyatın değişimine etki eden faktörler K1- s. 20-28
    2 Tanzîmat Fermanı`nın ilânı, sonuçları, etkileri. K1- s. 20-28
    3 Edebiyatta değişimin ilk göstergeleri, gazetecilik, tiyatro. Yeni insan, yeni şiir. K1- s. 3-73
    4 Keçecizâde İzzet Molla ve Mihnet Keşân; Akif Paşa, Adem Kasîdesi. K1- s. 3-73
    5 Akif Paşa, Adem Kasîdesi. K3- s. 15-28
    6 Osmanlı`da nesir geleneği. / Encümen-i Şuarâ K8- s. 1-253
    7 Şinasi K3- s. 29-36
    8 Ziya Paşa K1- s. 301-341 K3- s. 46-67 K7- s. 46-73 YK2- s. 22-32
    9 Namık Kemâl K1- s. 159-215/s. 342-444 K3- s. 37-45 K7- s. 74-93 YK2- s. 52-61
    10 Recâi-zâde Mahmut Ekrem K1- s. 475-499 K3- s. 82-91 K7- s. 98-129 YK2- 80-92
    11 Abdülhak Hâmid Tarhan K1- s. 500-592 K3- s. 71-81 K7- s. 130-163 YK 2- s. 119-134
    12 Sâdullah Paşa K3- s. 68-72 K7- s. 94-97 YK2- s. 77-78
    13 Muallim Nâcî K1- s. 593-610 K3- s. 92-96 K7- 164-184 YK2- s.179-183
    14 Muallim Nâcî K1- s. 593-610 K3- s. 92-96 K7- 164-184 YK2- s.179-183
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç. Dr. Özgür İLDEŞ
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Tanpınar, A. H. (1997).19.uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul. K2.Akyüz, K. (1994). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri (1860-1923), İnkılap Kitabevi, İstanbul. K3. Kaplan, M. (1994). Şiir Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul. K4. Enginün, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat`tan Cumhuriyet`e (1839-1923), Dergâh Yayınları, İstanbul. K5. Özgül, M. K. (Ed.) (2013).Türk Edebiyatı Tarihine Bir Bakış, Kurgan Edebiyat, Ankara. K6. (Komisyon), (2006).Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, C. 7., Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara. K7. Aktaş, Ş. (2012). Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, Kurgan Edebiyat, Ankara. K8. Özgül, M. K. (2012). XIX. Asrın Özel Bir Edebiyat Mahfeli Olarak Encümen-i Şuarâ, Kurgan Edebiyat, Ankara.
    Yardımcı Kitap YK1. Kolcu, A. İ. (2015). Tanzimat Edebiyatı I, Salkımsöğüt Yayınları, İstanbul. YK2. Akyüz, K. (1986). Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
    Dersin Amacı Modern Türk edebiyatına geçilen sürecin başlangıç safhasını öğrencilere kavratmak temel hedeftir. Bu ders Tanzimat Dönemi sosyal, kültürel ve edebi faaliyetlerini ayrıntılı olarak ele alır. Bu derste, Tanzimat dönemi yazar ve şairlerinin eserlerinden örnekler seçilerek onların sanat ve edebiyat anlayışları irdelenir. Bu dönemde özellikle romanlardan hareketle Batılılaşmanın edebiyatımıza ve kültür hayatımıza getirdikleri gösterilmeye çalışılır.
    Dersin İçeriği Osmanlı-Türk toplumunda, 18. yüzyılın başlarından itibaren gelişen Batı merakı; Türk edebiyatının Batı etkisine girmesiyle ortaya çıkan "Yenileşme" kavramı; Osmanlı-Türk toplumunun Batılılaşma etkisiyle birlikte yaşadığı "zihniyet" değişimi; Edebiyatta Batılılaşma kavramı; Tanzimat Dönemi Batılılaşma hareketleri; Tanzimat Döneminin şairleri; Tanzimat Dönemi şiiri; Encümen-i Şuara şairleri
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
    2 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. -
    3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular. -
    4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. -
    5 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar. 5
    6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. -
    7 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. -
    8 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır. -
    9 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 4
    10 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. -
    11 Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. -
    12 Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. 5
    13 Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. -
    14 Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar. -
    15 Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster