Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
18. ve 19.yy.da Osmanlı`da modernleşme hareketleri, eski edebiyatın değişimine etki eden faktörler
|
K1 (s. 285-297), K2 (s. 66-82), K5 (s. 9-20)
YK1 (s. 13-26)
|
2
|
Edebiyatta değişimin ilk göstergeleri, edebi türler: Roman, Hikaye, Tiyatro
|
K1, (243-300), K2 (s. 55-82), K4 (s. 163-184)
YK3 (s. 31-143)
|
3
|
Osmanlı İmparatorluğu`nda nesir geleneği
|
K5 (s. 21-37)
YK3 (s. 31-143)
|
4
|
Şemseddin Sami Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat romanı
|
K3 (s. 73-92), K4 (s. 188-192)
YK2 (s. 17-32)
|
5
|
Namık Kemal, İntibah romanı
|
K1 (s. 400-405), K3 (s. 124-143), K4 (s. 229-241)
YK1 (s. 27-185),
|
6
|
Recaizade Mahmud Ekrem, Araba Sevdası romanı
|
K1 (s. 489-494), K2 (s. 79-80), K4 (s. 251-262), K5 (s. 57-67)
YK2 (s. 87-99)
|
7
|
Ahmet Mithat Efendi, Felatun Bey`le Rakım Efendi romanı
|
K1 (s. 455-457), K2 (s. 69-75), K3 (s. 93-123), K4 (s. 192-228), K5 (s. 38-46)
YK2 (s. 27-33)
|
8
|
Ahmet Mithat Efendi, Müşahedat romanı
|
K4 (s.192-228), K5 (s. 47-56)
YK3 (s. 300-302)
|
9
|
Nabizade Nazım, Karabibik romanı
|
K2 (s. 80-81), K4 (s. 295-305)
|
10
|
Nabizade Nazım, Zehra romanı
|
K2 (s. 80-81), K4 (s. 295-305)
YK2 (s. 99-110)
|
11
|
Sami Paşazade Sezai, Sergüzeşt romanı
|
K4 (s. 263-272)
YK2 (s. 40-69)
|
12
|
Hüseyin Rahmi Gürpınar, Âyine Şık romanı
|
K4 (s.304-322)
|
13
|
Mizancı Mehmed Murad, Turfanda yahud Turfa mı romanı
|
K4 (s. 245-250)
YK2 (s. 70-86)
|
14
|
İlk Türk romanlarının yapısal ve tematik özelliklerinin toplu değerlendirilmesi
|
K4 (s. 184-326),
YK2 (s. 111-122)
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Özgür İLDEŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Tanpınar, Ahmet Hamdi (1997), 19.Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
K2. Akyüz, Kenan (1995), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri (1860-1923), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
K3. Kaplan, Mehmet (1994), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 2, 2. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
K4.Enginün, İnci (2012), Tanzimat`tan Cumhuriyet`e Yeni Türk Edebiyatı (1839-1923), İstanbul: Dergah Yayınları.
K5. Moran, Berna (1997), Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1, 6. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Dino, Güzin (1978), Türk Romanının Doğuşu, İstanbul: Cem Yayınları.
YK2. Finn, Robert P. (1984), Türk Romanı (İlk Dönem 1872-1900), İstanbul: Bilgi Yayınevi.
YK3. [Özön], Mustafa Nihat (1936), Türkçede Roman, I. Cilt, İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
Dersin Amacı
|
Modern Türk edebiyatına geçilen sürecin başlangıç safhasını öğrencilere kavratmak temel hedeftir.
|
Dersin İçeriği
|
Türk edebiyatının Batılılaşma devrinin ilk aşaması olan Tanzimat dönemindeki kurmaca eserlerden özellikle roman türünün ilk örneklerinin eleştirel incelenmesi ve bu eserleri yazarlarıyla birlikte dönemin zihniyeti içinde değerlendirmek dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
4
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
3
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
-
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
4
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
4
|