Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Folklor (halkbilim); kültür, medeniyet ve folklor ilişkisi
|
K1, s. 1-20, K4, s.21-54, K5, s. 1-42 , K7, s. 5-19
|
2
|
Folklorun ilişkili olduğu bilim dalları
|
K1, s. 1-20, K4, s.21-54, K5, s. 1-42 , K7, s. 5-19
|
3
|
Avrupa`da folklorun tarihî gelişimi ve yapılan çalışmalar
|
K1, s. 42-62, K4, s.21-54, K5, s. 1-42
|
4
|
Türkiye`de folklor araştırmalarının gelişme devreleri ve Türkiye`de folklor çalışmaları
|
K1, s. 42-62, K4, s.21-54, K5, s. 1-42
|
5
|
Derleme hakkında bilgi ve sahada derleme teknikleri, örneklerin incelenmesi
|
K1, s. 102-136, K4, s.63-87, K5, s.43-94,
|
6
|
Halk edebiyatı ve halk edebiyatının kaynakları
|
K1, s. 63-136, K7, s. 5-19
|
7
|
Halk edebiyatı ve halk edebiyatının kaynakları
|
K1, s. 63-136, K7, s. 5-19
|
8
|
Halk şiirinde nazım birimi, ölçü, kafiye ve ilk örnekler (koşuk, kojan, takşut, takmak, ır, küğ, şlok, padak, kavi, baş)
|
K1, s. 239-322
|
9
|
Halk şiiri nazım biçimleri ve türler (hece ölçüsü ile yazılan halk şiiri nazım biçimleri ve türler, anonim halk edebiyatı nazım biçimleri: mani türkü )
|
K1, s. 239-322
|
10
|
Âşık tarzı Türk edebiyatı nazım biçimleri (koşma destan?)
|
K1, s. 323-384, K7, s. 21-37
|
11
|
Âşık tarzı Türk edebiyatı nazım türleri ( güzelleme, koçaklama?)
|
K1, s. 323-384, K7, s. 21-37
|
12
|
Dînî-tasavvufî Türk edebiyatı nazım türleri
|
K1, s. 385-425
|
13
|
Aruz ölçüsüyle yazılan halk şiiri nazım biçimleri: Divan, selis, semâî
|
K1, s. 294-299,
|
14
|
Aruz ölçüsüyle yazılan halk şiiri nazım biçimleri: Kalenderî, satranç, vezn-i âher
|
K1, s. 294-299
|
Ön Koşul
|
Ön koşul yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Seval KASIMOĞLU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Yok
|
Kaynaklar
|
K1. Aça, M. (2019). Türk Halk Edebiyatı. Nobel Yayınları.
K2. Çobanoğlu, Ö. (2018). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği. Akçağ Yayınları.
K3. Çobanoğlu, Ö. (2018). Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Akçağ Yayınları.
K4. Çobanoğlu, Ö. (2018). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yayınları.
K5. Oğuz, Ö. (2004). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
K6. Dilçin, C. (1997). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK Yayınları.
K7. Boratav, P. N. (1995). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınları.
K8. Elçin, Ş. (1986). Türk Halk Edebiyatına Giriş, Kültür Bak. Yayınları.
K9. Dizdaroğlu, H. (1969). Halk Şiirinde Türler. Ankara: TDK Yayınları.
K10. Güzel, A. ve Torun, A. (2005). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
K11. Doğan, K. (1999). Anonim Halk Şiiri. Ankara: Akçağ Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Onay, A. T. (1996). Türk Şiirlerinin Vezni. Ankara: Akçağ Yayınları.
YK2. Köprülü, F. (1989). Edebiyat Araştırmaları. İstanbul: TTK Yayınları.
YK3. Türkmen, F. (1992). Sahada Derleme Teknikleri. İzmir: EÜ Yayınları.
YK4. Köprülü, F. (1962). Türk Saz Şairleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
YK5. Kasımoğlu, S. (2018). Türkiye`de Folklor Araştırmaları. Turnalar Dergisi. 71.
|
Dersin Amacı
|
Folklor (halkbilim) ve halk edebiyatının kapsamı, sahada derleme metotları, anonim halk edebiyatı, âşık tarzı Türk edebiyatı ve dînî- tasavvufî Türk edebiyatı şiir örneklerinin şekil ve muhtevası hakkında bilgi verme ve özelliklerini kavratma.
|
Dersin İçeriği
|
Türk halk edebiyatının kapsamı, tanımı, araştırma alanları,
Halk edebiyatı ve halkbilimi ilişkisi,
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
5
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
5
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
5
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
5
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
5
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
5
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
5
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
5
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
5
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
5
|