Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin ve kaynakların tanıtımı
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
2
|
Dil, iletişim, iletişimin temel basamakları
|
K1: Giriş
K2: 1. Bölüm
|
3
|
Konuşma nedir? Konuşma bir ihtiyaç mıdır?
|
K1: 1. Bölüm/1
K2: Bölüm 10/1
|
4
|
İyi bir konuşmacının nitelikleri
Konuşmayı bozan etkenler
|
K1: 1. Bölüm/2
K2: Bölüm 10/2
K3: 71-82. ss.
|
5
|
Konuşmanın dört temel ögesi
Diksiyon
|
K1: 1. Bölüm/3
K2: Bölüm 2
|
6
|
Konuşmayla ilgili temel kavramlar ve terimler
Türkçede sesler ve özellikleri
|
K1: 2. Bölüm
K1: 3. Bölüm
K2: 4-6. Bölüm
|
7
|
Konuşmayı güzel ve etkili kılan ögeler
Ses özellikleri
|
K1: 4. Bölüm/1
K2: 6-7. Bölüm
|
8
|
İletişim ve konuşmada üslûp
Konuşmada gereksiz ses ve kelimeler
Beden dili ve davranışlar
|
K1: 4. Bölüm/2
K2: 5-9. Bölüm
K3: 97-100. ss
|
9
|
Türkçenin anlam zenginliği
|
K1: 5. Bölüm/1
YK3: 1. Bölüm
|
10
|
Anlatım bozuklukları ve dil yanlışları
Doğru yazma ve konuşma
|
K1: 5. Bölüm/2
K2:13-14. Bölüm
YK3: 6. Bölüm
K3: 26-41. ss
|
11
|
Konuşma türleri
Hazırlıksız konuşmalar
|
K1: 6. Bölüm/1
K2: Bölüm 10/3
YK1:15. Bölüm
|
12
|
Hazırlıklı Konuşmalar
|
K1: 6. Bölüm/2
K2: Bölüm 10/4
|
13
|
Gündelik konuşmalar
Konuşma Çalışmaları
|
K1: 6. Bölüm/3
|
14
|
Doğru ve etkili konuşma önerileri
|
K1: 7. Bölüm
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Pelin Kocapınar
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Yaman, E. (2016). Konuşma Sanatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
K2. Özdemir M. (2017). Hitabet-Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Altınordu Yay. Ankara.
K3. Zülfikar, H. (2008). Doğru Yazma ve Konuşma Bilgileri-1, Zerpa Yayını Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Özdemir, E. (2004). Sözlü-Yazılı Anlatım Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
YK2. Şaykol, E. (2010). Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma Becerisi: Diksiyon, Tepebaşı Belediyesi Yay. Eskişehir.
YK3. Bilgin, M. (2002). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz. Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Türkiye Türkçesinin ses özelliklerinin doğru kullanılabilmesi, doğru tonlama ve vurgu yapabilme bilgi ve becerilerinin öğretilmesi, topluluk önünde etkin ve güzel konuşma özelliğinin kazanılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Konuşma ve temel özellikleri, konuşmayı güzel ve etkili yapan unsurlar, beden dili ve davranışlar, dil yanlışları
Konuşma Türleri
Hazırlıksız konuşma teknikleri ve çalışmaları, hazırlıklı konuşma teknikleri ve çalışmaları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
3
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
-
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
4
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|