Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Edebiyat tarihi nedir? Türk Edebiyatının devirleri. Türklerin müslüman olmaları ve bunun etkileri; İslâmî Edebiyatın ilk eserleri; Kaşgarlı Mahmud Dîvânu Lügati`t-Türk. Yusuf Has Hacib Kutadgu Bilig
|
K1,S.40-3, K2,S.5-24, YK1,S.1-20.
|
2
|
Edip Ahmed Yüknekî, Atabetü`l-hakâyık; Ahmed Yesevî, Dîvân-ı Hikmet
|
K1,S.44-7, K2,S.25-36
|
3
|
Anadolu`da XIII. Yüzyılda Türk edebiyatının genel görünümü, Mevlânâ Celâleddîn Rûmî ile Sultan Veled
|
K1,S.108-120, K2,S.39-51, YK2,S.101-113.
|
4
|
Ahmed Fakih hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
K1,S.149-152; K2,S.52-4.
|
5
|
Yunus Emre`nin hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
K1,S.106-108; K2,S.60-64; YK2,S.113-120
|
6
|
XIV. Yüzyılda Türk Edebiyatının Genel Görünümü
|
K1,S.131-2; K2,S. 65-6; YK1, S.21-34
|
7
|
Dehhani, hayatı, edebi şahsiyeti
|
K1,S.120-122; K2,S.55-7; YK1,S.35-43
|
8
|
Gülşehrî, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
K1,S.152-6; K2, S.77-8
|
9
|
Âşık Paşa, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
K1, S.156-9; K2,S.79-80; YK2,S.120-137
|
10
|
Ahmedî, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti, İskendernâme`den seçme bölümler
|
K1,S.160-4; K2,S.84-8; YK1,S.59-70; YK2,S.172-196; YK3,S.5-13
|
11
|
Kadı Burhaneddin, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti ile tuyug örnekleri. Hoca Mesud bin Ahmed
|
K1,S.165-70; K2,S.88-9; YK2,S.139-50
|
12
|
Şeyhoğlu Mustafa, Yûsuf-ı Meddah
|
K2,S.82-3; YK3,1-4
|
13
|
Seyyid Nesîmî`nin hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Nesimî`den seçme metinler
|
K1,S.142-5; K2,S.74-5; YK1,S.45-57; YK2,S.223-237
|
14
|
Alî hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
YK4,S.11-64
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Fatih SONA
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1) Şentürk, A.A.-Kartal, A.(2004), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yay.
K2) Mengi, M. (1994), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Yay.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1) Mermer, Ahmet-Bayram Yavuz (Edit.)( 2019), Eski Türk Edebiyatı I, 12.-15.Yüzyıl, Ankara: Nobel Yay.
YK2) Gibb, E.J.W. (1999), Osmanlı Şiir Tarihi I-II-III-IV-V, (Ter. Ali Çavuşoğlu), Ankara: Akçağ Yay.
YK3) Şentürk, Ahmet Atilla (1999), Osmanlı Şiiri Antoloisi, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
YK4) Sona, Fatih (2020), Alî ve Divanı, İstanbul: Kitabevi Yay.
|
Dersin Amacı
|
Eski Türk Edebiyatının, tarihin eski devirlerine dayandığını vurgulamak, bu edebiyatın seçkin örneklerini tanımak yoluyla zenginliğine vâkıf olabilmek. Metinleri anlama ve yorumlama kabiliyetini geliştirmek. Konuyla ilgili kaynaklar vasıtasıyla araştırma ve inceleme yöntemlerini öğrenmek.
|
Dersin İçeriği
|
Edebiyat tarihi nedir? Türk Edebiyatının devirleri. Türklerin müslüman olmaları ve bunun etkileri; İslâmî Edebiyatın ilk eserleri; Kaşgarlı Mahmud Dîvânu Lügati`t-Türk. Yusuf Has Hacib Kutadgu Bilig Edip Ahmed Yüknekî, Atabetü`l-hakâyık; Ahmed Yesevî, Dîvân-ı Hikmet Anadolu`da XIII. Yüzyılda Türk edebiyatının genel görünümü, Mevlânâ Celâleddîn Rûmî ile Sultan Veled Ahmed Fakih hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Yunus Emre`nin hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Dehhani, hayatı, edebi şahsiyeti XIV. Yüzyılda Türk Edebiyatının Genel Görünümü Gülşehrî, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Âşık Paşa, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Ahmedî, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti, İskendernâme`den seçme bölümler Kadı Burhaneddin, hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti ile tuyug örnekleri. Hoca Mesud bin Ahmed Şeyhoğlu Mustafa, Yûsuf-ı Meddah Seyyid Nesîmî`nin hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti Nesimî`den seçme metinler Alî hayatı, eserleri, edebî şahsiyeti
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
-
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
-
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
5
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|