Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Halkbilimin kapsamını kavrar.
|
K1, s. 1-38, K2, s. 15-20, k5, s. 1-37
|
2
|
Türk halkbilim çalışmalarının gelişme devreleri.
|
K1, s. 199-213, K5, s. 27-37
|
3
|
Halk edebiyatı metinlerini derleme yöntemleri ve derlemeyle ilgili genel kavramlar.
|
K1, s. 141-197, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
4
|
Anket yöntemi, gözleme yöntemi, görüşme yöntemi, gözlem ve görüşmenin birlikte kullanılması.
|
K1, s. 39-81, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
5
|
Sahada derleme metotları
|
K1, s. 199-213, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
6
|
Saha öncesi, sahada ve derleme sonrası yapılması gerekenler ve öneriler. Derlenen malzemenin yazıya geçirilmesi, metin düzenleme ve yayımlama.
|
K1, s. 199-213, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
7
|
Saha öncesi, sahada ve derleme sonrası yapılması gerekenler ve öneriler. Derlenen malzemenin yazıya geçirilmesi, metin düzenleme ve yayımlama.
|
K1, s. 199-213, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
8
|
Avrupa düşünce tarihinde halkbilimi ve halkbiliminin bağımsız bir bilimsel bir disipline dönüşmesi
|
K1, s. 199-213, K5. s.71-92.
|
9
|
Erken halk bilimi kuramları
|
K1, s. 199-213, K5. s.71-92.
|
10
|
Halk edebiyatı metinlerini inceleme yöntemleri. Metin merkezli halk bilim kuram ve yöntemleri. Gelişme kuramı, Yayılma kuramı.
|
K5. s.95-212.
|
11
|
Tarihi coğrafi Fin Kuramı ve yöntemi, öncüleri ve kuramın eleştirilen yönleri üzerine.
|
K5. s.95-212.
|
12
|
Psikoanalitik Kuram ve Yöntem, Yapısalcı Kuram ve Yöntem Öncüleri ve kuramın tenkidi.
|
K5. s.139-150.
|
13
|
Bağlam merkezli halk bilim kuram ve yöntemleri İşlevsel, performans, sözlü kompozisyon kuramları üzerine değerlendirmeler.
|
K5. s.213-301.
|
14
|
Sözlü kompozisyon teorisi ile ilgili bilgi verilmesi
|
K5. s.229-255.
|
Ön Koşul
|
Ön koşul yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Seval KASIMOĞLU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Yok
|
Kaynaklar
|
K1. Aça, M. (2019). Türk Halk Bilimi El Kitabı. Nobel Yayınları.
K2. Örnek S. V. (1995). Türk Halk Bilimi. Kültür Bakanlığı Yayınları. Ankara.
K3. Boratav P. N. (1984). 100 Soruda Türk Folkloru. Gerçek Yayınevi. İstanbul.
K4. Çobanoğlu Ö. (1999). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yayınları. Ankara.
K5. Oğuz Ö. (2000). Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları. Akçağ Yayınları. Ankara.
K7. Oğuz M. Ö. vd. (2003). Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi Millî Folklor Yayınları. Ankara.
K8. Oğuz M. Ö. vd.(2003). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Millî Folklor. Yayınları. Ankara.
K9. Öztürkmen, A. (1998). Türkiye`de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınları. .
K10. Yıldırım, D. (1983)."Türkiye`de Folklor Araştırmalarının Gelişme Evreleri". Şükrü Elçin Armağanı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. Ankara.
K11. Birkalan, H. (2000). Türkiye`de Halkbilimi ve Bazı Türk Halkbilimcileri. Folklor/Edebiyat. 6/24: 7-26.
K12. Başgöz, İ. (1998). Türkiye`de Halkbilimi Çalışmaları ve Milliyetçilik. Folklor/Edebiyat. 3/14: 73-84.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Sakaoğlu S. (1988). Sahada Derleme Metotları. Atatürk Üniversitesi Yayınları. Erzurum.
YK2. Türkmen F. (1992). Sahada Derleme Teknikleri. EÜ Yayınları. İzmir.
YK3. Dorson M. R. (2006). Günümüz Folklor Kuramları. Geleneksel Yayınları. Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Halkbilim kavramını tanıma, içeriğini, kapsamını kavrama, halk edebiyatı metinlerini derleme yöntemlerini ve bu metinleri inceleme yöntemlerini tanıma.
|
Dersin İçeriği
|
Halkbilim Kavramı, İçeriği, Araştırma Alanları,
Halk Biliminin Diğer Kültür Bilimleri ile İlişkisi
Halk Bilimi Araştırmalarının Tarihi
Batı Dünyasında Halk Bilimi Araştırmaları Tarihi
Türkiye`de Halk Bilimi Çalışmaları
Halk Bilimi Araştırmalarının Kaynakları
Halk Bilimi Araştırma Kuram ve Yöntemleri
Halk Bilimi Veri Toplama ve İnceleme Teknikleri
Halk Bilgisinin Mimariye Dönük Temsilleri
Halk Bilgisinin Ekonomi İle İlgili Temsilleri
Halk Bilgisinin Beslenmeyle İlgili Temsilleri
Halk Bilgisinin İnanış Temelli Temsilleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
5
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
5
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
5
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
5
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
5
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
5
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
5
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
5
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
5
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
5
|