Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Karahanlı Türkçesinin kapsamı
|
K1: Bölüm 1
|
2
|
Karahanlı Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri Karahanlı Türkçesi eserleri Karahanlı Türkçesi üzerine çalışmalar
|
YK4: Bölüm 12/1-2 YK1 K1: Bölüm 1/1.3-1.4
|
3
|
Karahanlı Türkçesinin dil özellikleri
|
K1: Bölüm 1/2 YK3 YK4: Bölüm 12/2.3
|
4
|
Kutadgu Bilig ve özellikleri Kutadgu Bilig`den okuma çalışmaları.
|
K1: Bölüm 1/17-20.ss. YK4: Bölüm 12/2.1.1.
|
5
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (Kutadgu Bilig)
|
K1: Bölüm 1/3
|
6
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (Kutadgu Bilig)
|
K1: Bölüm 1/3
|
7
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (Kutadgu Bilig)
|
K1: Bölüm 1/3
|
8
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (Kutadgu Bilig)
|
K1: Bölüm 1/3
|
9
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları.
(Atabetü`l-Hakayık)
|
K1: Bölüm 1/3
|
10
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları.
(Satıraltı Kur`an Tercümesi)
|
K1: Bölüm 1/3
|
11
|
Dîvânu Lugâti`t-Türk`ten okuma çalışmaları. metinleyoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (Dîvânu Lugâti`t-Türk)
|
K1: Bölüm 1/3 K2: Giriş K3: Giriş YK1: Giriş/Bölüm 1-3 YK2: Bölüm 1 YK4: Bölüm 2.1.2.
|
12
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları. (DîvâLugâti`t-Türk)
|
K1: Bölüm 1/3 K2, K3
|
13
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları.
|
K1: Bölüm 1/3 K2, K3
|
14
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini anlama; ses, morfoloji ve sentaks çalışmaları.
|
K1: Bölüm 1/3 K2, K3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. M. Turgut BERBERCAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Argunşah, M. Sağol, Yüksekkaya, G. (2014). Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. İstanbul, Kesit Yayınları. K2: Ercilasun, A.B, Akkoyunlu, Z. (2014). Dîvânu Lugâti?t-Türk (Giriş-Metin-Çeviri-Notlar-Dizin). Ankara, TDK Yay. K3: Ercilasun, A.B. (2020). Dîvânu Lugâti`t-Türk`teki Şiirler ve Atasözleri. İstanbul, Bilge Kültür-Sanat. K4: Arat, R.R. (1988,1999). Kutadgu Bilig I-II. Ankara: TDK Yay.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Karahanlı Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerinin öğretilmesi ve dönemin belli başlı metinleri üzerinden dil özelliklerinin kavratılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Karahanlı Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri, genel özellikleri, Karahanlı Türkçesi eserleri ve üzerinde yapılan çalışmalar, bu eserlerden seçilmiş metinler üzerinde yapılacak ses, şekil, söz dizimi çalışmalarından hareketle dönemin karakteristik özelliklerinin tespiti.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
4
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
-
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
5
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
5
|