Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Âşıklık geleneğinin menşei ve âşıklar
|
K3
|
2
|
Türk saz şiirine genel bir bakış
|
K2 B1
|
3
|
Saz şairleri: Dün ve bugün
|
K1 B1
|
4
|
Halk ve aydınların âşıklara bakışı
|
K1 B1
|
5
|
Âşıkların yetiştiği sosyal çevreler
|
K1 B2
|
6
|
Âşık tarzının başlıca unsurları
|
K1 B2
|
7
|
Âşık edebiyatının diğer edebiyatlarla ilişkisi
|
K1 B2
|
8
|
16. yüzyılda âşık edebiyatı temsilcileri
|
K2 B2
|
9
|
17. yüzyılda âşık edebiyatı temsilcileri
|
K1 B3
|
10
|
18. yüzyılda âşık edebiyatı temsilcileri
|
K2 B3
|
11
|
19. yüzyılda âşık edebiyatı temsilcileri
|
K1 B4
|
12
|
Âşık edebiyatı nazım biçimleri
|
YK1 B4
|
13
|
Âşık edebiyatı nazım türleri
|
YK2 B2
|
14
|
Âşık şiirini şekil ve muhteva açısından inceleme
|
YK3 B4
|
Ön Koşul
|
Ön koşul yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doktor Öğretim Üyesi Murat Ersöz
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Köprülü, F. (2004), Türk Saz Şairleri, Akçağ Yay., Ankara.
K2. Sakaoğlu, S. (1989). Türk Saz Şiirine Genel Bir Bakış, Türk Dili Dergisi/Türk Şiiri Özel Sayısı III (Halk Şiiri), TDK Yay., Ankara.
K3. Arvas, A. (2009), Âşık ve Türk Doğaçlama Sanatının Tarihi-Tipolojik Menşei, KTMÜ sosyal bilimler dergisi, 41-53.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Dilçin, C. (1997). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yay., Ankara.
YK2. Dizdaroğlu, H. (1969). Halk Şiirinde Türler, TDK Yay., Ankara.
YK3. Arvas, A. (2012). Geçmişten Günümüze Van Âşıklık Geleneği, Hâkim Yay., Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilere meslek hayatlarında her zaman karşılaşacakları âşık edebiyatının tarihî gelişimi hakkında bilgi verilmesi, asırlara göre önemli âşıkların ve eserlerinin tanıtılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Âşık edebiyatının menşeini öğrenmek, önemli âşıklar ve eserleri hakkında bilgi edinmek.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
-
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
5
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|