ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Anadolu ve Rumeli Ağızları TDE414 BAHAR 2+0 S 3
    Öğrenme Çıktıları
    1-Ağız bilimi ile ilgili terim ve kavramları tanır.
    2-Anadolu ve Rumeli ağızlarının sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri tanır.
    3-Bir ağız metnini ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz dizimi açısından değerlendirir.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14228
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14228
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4011515
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6012020
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   91
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,03 ---- (3)
    Dersin AKTS Kredisi   3
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Dersin Kapsamı Ağız ve ilgili kavramlar K1-Giriş
    2 Ağız araştırmaları alanında yapılan ve yapılması gereken çalışmalar K1-Giriş
    3 Derleme, kaydedilmiş verinin yazıya geçirilmesi ve transkripsiyon K2-Bölüm-2
    4 Ağızların sınıflandırılmasında kullanılan ölçütler K1-Bölüm-1
    5 Anadolu ve Rumeli ağızlarının oluşumu ve sınıflandırılması, Ana ağız gruplarını belirleyen esaslar. K1-Bölüm-2
    6 Doğu grubu ağızları ve özellikleri K1-Bölüm-3
    7 Kuzeydoğu grubu ağızları ve özellikleri K1-Bölüm-4
    8 Batı grubu ağızları ve özellikleri K1-Bölüm-5
    9 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-I K2-Bölüm-2
    10 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-II K2-Bölüm-2
    11 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-III K2-Bölüm-2
    12 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-IV K2-Bölüm-2
    13 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-V K3-Bölüm-4
    14 Örnek metinler üzerinde inceleme çalışmaları-VI YK4-Bölüm-2
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç. Dr. Zeliha GADDAR
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1: Karahan, L. (2014). Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. K2: Boz, E. (2002). Afyon Merkez Ağzı. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon. K3:Gemalmaz, E. (1995). Erzurum İli Ağızları I-II-III. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
    Yardımcı Kitap YK1: Alkaya, E. (2003). Anadolu ve Rumeli Ağızları Bibliyografyası. Akçağ Yayınları, Ankara. YK2: Korkmaz, Z. (1994). Güney-Batı Anadolu Ağızları. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. YK3: Gülsevin, G. (2017). XVII. Yüzyıl Batı Rumeli Türkçesi Ağızları. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. YK4: Olcay, S. (1995). Doğu Trakya Yerli Ağzı. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
    Dersin Amacı Ağız ve ağız araştırmaları konusunda temel bilgiler verilmesi, Anadolu ağızlarının sınıflandırılmasında kullanılan esaslar üzerinde durulması, ana ve alt ağız gruplarının ses, şekil ve söz dizimi özelliklerinin öğretilmesi.
    Dersin İçeriği Ağızla ilgili kavramlar, Anadolu ağızlarının sınıflandırılması, Doğu, Batı, Kuzeydoğu grubu ağızları ve bu ağızların örnek metinlerini inceleme.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
    2 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. 5
    3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular. -
    4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. -
    5 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar. -
    6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
    7 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. -
    8 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır. -
    9 Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. -
    10 Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. -
    11 Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. -
    12 Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. -
    13 Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. -
    14 Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar. -
    15 Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster