Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Anlam biliminin doğuşu ve tarihçesi
|
|
2
|
Dilde anlamlı birimler, kavramlaştırma, gösterge kavramı
|
|
3
|
Kelime ve anlam, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları
|
|
4
|
Temel anlam ögesi, tasarımlar, imgeler, duygu değeri
|
|
5
|
Yan anlam, çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam, eş anlamlılık, ters anlamlılık
|
|
6
|
Benzetme ve aktarmalar
|
|
7
|
Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma
|
|
8
|
Vize
|
|
9
|
Kelime anlambiliminde kılınış ve görünüş kavramları
|
|
10
|
Anlam değişmeleri
|
|
11
|
Cümle anlambilimi
|
|
12
|
Sözdizimi ve cümle anlam bilimi
|
|
13
|
Cümlede eş anlamlılık ve ters anlamlılık
|
|
14
|
Bağımlı biçimbirimler ve cümle anlamına etkileri
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Turgut BERBERCAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
AKSAN Doğan, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi, Ankara 1998.
GUİRAUD Pierre, Anlambilim, Çeviren: Berke VARDAR, Multilingual, İstanbul 1999.
|
Yardımcı Kitap
|
TAMBA-MECZ İrene, Anlambilim, Çeviren: Necmettin SEVİL, İletişim Yay., İstanbul 1998.
|
Dersin Amacı
|
Dilbilimsel anlambilimin konularını belirleyip bunlarla ilgili uygulamalar yaparak alanın kavramlarının ve terimlerinin tanınmasını sağlamak. Verilecek örnekler sayesinde eş zamanlı olarak Türkiye Türkçesinin anlam bilimini de ortaya koymak.
|
Dersin İçeriği
|
Anlam biliminin doğuşu ve tarihçesi, dilde anlamlı birimler, kavramlaştırma, gösterge kavramı, kelime ve anlam, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları, temel anlam ögesi, tasarımlar, imgeler, duygu değeri, yan anlam, çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam, eş anlamlılık, ters anlamlılık, benzetme ve aktarmalar, bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma, kelime anlambiliminde kılınış ve görünüş kavramları, anlam değişmeleri; cümle anlambilimi, sözdizimi ve cümle anlam bilimi, cümlede eş anlamlılık ve ters anlamlılık, bağımlı biçimbirimler ve cümle anlamına etkileri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
4
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
4
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
4
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
3
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
3
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
3
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
5
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
4
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
3
|