Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Âşıklık geleneği.
|
K1, B6
|
2
|
Âşık tabirinin anlamı, aşıklık geleneğinin tarihsel süreci.
|
K1, B3, K1, B4
|
3
|
Âşık edebiyatı nazım biçimleri.
|
K3, B5
|
4
|
Âşık edebiyatı nazım türleri.
|
K3, B5
|
5
|
Âşık fasılları ve âşık karşılaşmaları.
|
K2, B1
|
6
|
Âşık şiiri örnekleri üzerinde çalışma.
|
K4, B1
|
7
|
Âşık şiiri örnekleri üzerinde çalışma.
|
K4, B1
|
8
|
Âşıkların yetişmesi.
|
K6, B5
|
9
|
Âşıkların yaratma ve icra ortamları.
|
K6, B5
|
10
|
16. yy. âşık edebiyatı ve temsilcileri.
|
K5, S115-135
|
11
|
17. yy. âşık edebiyatı ve temsilcileri.
|
K5, S136-159
|
12
|
18. yy. âşık edebiyatı ve temsilcileri.
|
K5, S160-190
|
13
|
19. yy. âşık edebiyatı ve temsilcileri.
|
K5, S191-219
|
14
|
20. yy. âşık edebiyatı ve temsilcileri.
|
K5, S220-241
|
Ön Koşul
|
None
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi. Murat Ersöz
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Köprülü, Fuat (1989). Edebiyat araştırmaları I.. TTK Yay., İstanbul.
K2. Günay, Umay (1993). Türkiye`de âşık tarzı şiir geleneği ve rüya motifi. Akçağ Yay. Ankara.
K3. Aça, Mehmet (ed.) (2019). Türk halk edebiyatı. Nobel Yay. Ankara.
K4. Boratav, Pertev Naili (2000). İzahlı halk şiiri antolojisi. İstanbul.
K5. Türk şiiri özel sayısı III (Saim Sakaoğlu) (1989). TDK. Yay. , Ankara.
K6. Oğuz, M. Öcal (ed.) (2004). Türk halk edebiyatı el kitabı. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Doğan, Kaya (2000). Aşık edebiyatı araştırmaları. Kitapevi Yay. İstanbul.
YK2. Erman, Artun (2005). Âşıklık geleneği ve âşık Edebiyatı. İstanbul.
YK3. Onay, Ahmet Talat (1996). Türk şiirlerinin vezni. Akçağ Yay., Ankara.
YK4. Dilçin Cem (1997). Örneklerle Türk şiir bilgisi. TDK Yay., Ankara.
YK5. Elçin, Şükrü (1986). Türk halk edebiyatına giriş. Kültür Bak. Yay.
YK6. Dizdaroğlu Hikmet (1969). Halk şiirinde türler. TDK Yay., Ankara.
YK7. Köprülü, Fuat (1962). Türk saz şairleri. Akçağ Yay., Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Âşık edebiyatını ve şairlerini örnek metinler üzerinden tanımak. Verilen metinleri anlamak ve çalışmak.
|
Dersin İçeriği
|
Âşık edebiyatının dalları ve türleri. Âşıkların icraları ve dönemleri, âşık edebiyatında temalar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
-
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
5
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|