Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin kapsamı
Kıpçaklar
|
K1 3. Bölüm
|
2
|
Kıpçaklar, Tarihî Kıpçak Türkçesi
|
K1: 3. Bölüm 1/1-1/4. Kısım
|
3
|
Tarihî Kıpçak Türkçesi eserleri ve bunlar üzerine yapılan çalışmalar.
|
K1:3. Bölüm 1/5. Kısım
|
4
|
Kıpçak Türkçesinin dil özellikleri.
|
K1: 3. Bölüm 2. Kısım
|
5
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
K2
|
6
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
K2
|
7
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
|
8
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
|
9
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
|
10
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
|
11
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
|
12
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
K3
|
13
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
K4
|
14
|
Kıpçak Türkçesi metinlerinden hareketle; okuma, anlama, dönemin başlıca dil özelliklerini tespit etme, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi çalışmaları.
|
K1:3. Bölüm 3. Kısım (Metin Çözümlemeleri)
K5
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Pelin KOCAPINAR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: ARGUNŞAH, Mustafa; SAĞOL, YÜKSEKKAYA. (2014). Gülden, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. Kesit Yayınları, İstanbul.
K2: ARGUNŞAH, Mustafa, GÜNER Galip, (2015). Cumanicus, Kesit Yayınları, İstanbul.
K3: Toparlı, Recep, Çögenli, M.Sadi, Yanık, Nevzat, H. (2000). Kitâb-ı Mecmû-ı Tercüman-ı Türkî ve Acemî ve Mugalî. TDK Yayınları, Ankara.
K4: Toparlı, Recep. (2018). Ed-Dürretü`l- Mudiyye Fi`l-Lügâti`t-Türkiyye, TDK Yayınları, Ankara.
K5: Toparlı, Recep. (1999). Çögenli, M.Sadi, Yanık, Nevzat, H, El-Kavânînü`l-Külliyye Li-Zabti`l-Lügati`t-Türkiyye. TDK Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: TOPARLI, R; VURAL, H.; KARAATLI, R. (2013). Kıpçak Türkçesi Sözlüğü, TDK Yayınları, Ankara.
YK2: GÜNER, Galip, (2013). Kıpçak Türkçesi Grameri, Kesit Yayınları, İstanbul.
YK3: ECKMANN Janos, (1996). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, hzl.: Osman Fikri SERTKAYA, TDK Yayınları, Ankara.
YK4: Toparlı, Recep. (2017). İrşâdü`l-Mülûk Ve`s-selâtîn, TDK Yayınları, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Kıpçakların, Kıpçak Türkçesinin ve eserlerinin tanıtılması, Kıpçak Türkçesinin dil özelliklerinin bu dönemin metinleri yoluyla öğretilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Kıpçaklar, Tarihî Kıpçak Türkçesi, Tarihî Kıpçak Türkçesi eserleri ve bunlar üzerine yapılan çalışmalar, Kıpçak Türkçesi eserlerinin dil özellikleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
-
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
-
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
-
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|