Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Harezm tarihi
|
K1: 161-162.s.
|
2
|
Harezm Türkçesi ve eserleri
Harezm Türkçesinin dil özellikleri
|
K1: 162-176.s. YK1: 1. Bölüm.
|
3
|
Örnek metinler yoluyla ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Mukaddimetü`l-Edeb)
|
K4: 31-80.s.
|
4
|
Örnek metinler yoluyla ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Kısasü`l-Enbiya-1)
|
K1: 249-251.s. K2: 2. Bölüm.
|
5
|
Örnek metinler yoluyla ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Kısasü`l-Enbiya-2)
|
K1: 251-254.s. K2: 2. Bölüm.
|
6
|
Örnek metinler yoluyla ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Kısasü`l-Enbiya-3)
|
K2: 2. Bölüm.
|
7
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Nehcü`l-Feradis-1)
|
K1: 211-213.s. K3: 1. Bölüm.
|
8
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Nehcü`l-Feradis-2)
|
K1: 214-221.s. K3: 2. Bölüm.
|
9
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Nehcü`l-Feradis-3)
|
K1: 222-226.s. K3: 3. Bölüm.
|
10
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Hüsrev ü Şîrîn)
|
K1: 255-257.s.
|
11
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Mu?înü?l-Mürîd-1)
|
K5: 89-95.s. K1: 246-248.s.
|
12
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Mu`înü`l-Mürîd-2)
|
K5: 97-100.s.
|
13
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Muhabbet-nâme)
|
K1: 258-259.s. YK2:130-135.s.
|
14
|
Örnek metinler yoluyla dil ve dönem özelliklerini kavrama; ses, şekil bilgisi ve söz dizimi çalışmaları. (Altın Ordu Yarlık ve Bitikleri`nden)
|
K6: 105-110.s.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Turgut BERBERCAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Argunşah, M. Sağol, Yüksekkaya, G. (2014). Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri, İstanbul, Kesit Yayınları.
K2: Ata, A., (2019). Kısasü`l-Enbiyâ (Peygamber Kıssaları)-I (Giriş-Metin-Dizin). Ankara, TDK Yay.
K3: Eckmann J. (2004). Nehcü`l-Ferâdîs I-II (Yayımlayanlar: Semih Tezcan-Hamza Zülfikar), Ankara, TDK Yay.
K4: Yüce, N. (2014). Mukaddimetü?l-Edeb. Ankara, TDK Yay.
K5: Toparlı, R. Argunşah, M. (2014). Mu?înü?l-Mürîd, Ankara TDK Yayınları.
K6: Özyetgin, A.M. (1996). Altın Ordu, Kırım ve Kazan Sahasına Ait Yarlık ve Bitiklerin Dil ve Üslûp İncelemesi. Ankara, TDK Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Eckmann J. (2011). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar (hzl.: Osman Fikri Sertkaya), Ankara, TDK Yay.
YK2: Ata, A. (2016). Harezm-Altın Ordu Türkçesi. Ankara, Ankara Üniversitesi Yayınevi.
YK3: Hacıeminoğlu, M.N. (2000). Kutb?un Husrev ü Şirin?i ve Dil Hususiyetleri. Ankara TDK Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Harezm Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerini öğretmek ve dönemin eserleri üzerinden dil incelemeleri yapmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Harezm Türkçesi, dil özellikleri, eserleri ve bu eserlerden hareketle dil çalışmaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına ait güncel ders araç-gereçleri ile desteklenmiş ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılan geleneksel ve çağdaş araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
|
2
|
3
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve karşılaştığı sorunların çözümlerinde uygular.
|
1
|
4
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişime katkı sağlar.
|
5
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
7
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan veya olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları yoluyla paylaşır.
|
-
|
9
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
-
|
10
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
-
|
11
|
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgilerin araştırılması ve uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
-
|
12
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|
13
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilişim teknolojilerini de kullanarak disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
14
|
Tarih boyunca Türk Dili ve Edebiyatının bağlantı içerisinde bulunduğu dilleri bilir, böylece iki dil ve edebiyat arasındaki etkileşimleri kavrar.
|
-
|
15
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini çok yönlü olarak - metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümler.
|
-
|