CANKIRI KARATEKIN UNIVERSITY Bologna Information System


  • Course Information
  • Course Title Code Semester Laboratory+Practice (Hour) Pool Type ECTS
    SOCIOLOGY OF BODY SOS315 FALL 3+0 E 5
    Learning Outcomes
    1-Defines the relationship between body and sociology.
    2-Analyzes how the body is shaped in terms of politics, culture and society with sociological thinking skills.
    3-Analyzes how power and inequality in the social structure shape different body perceptions.
  • ECTS / WORKLOAD
  • ActivityPercentage

    (100)

    NumberTime (Hours)Total Workload (hours)
    Course Duration (Weeks x Course Hours)14342
    Classroom study (Pre-study, practice)14342
    Assignments10155
    Short-Term Exams (exam + preparation) 0000
    Midterm exams (exam + preparation)3012020
    Project0000
    Laboratory 0000
    Final exam (exam + preparation) 6014545
    0000
    Total Workload (hours)   154
    Total Workload (hours) / 30 (s)     5,13 ---- (5)
    ECTS Credit   5
  • Course Content
  • Week Topics Study Metarials
    1 What is body? The Body in the History R1, pp. 1153-1172
    2 Sociology and Body I R2, pp.71-87
    3 Sociology and Body II R2, pp.71-87
    4 Sociology and Body III R3, pp.449-464
    5 Sociology and Body IV R4, pp.111-122
    6 Gender and Body I R5, pp.32-44
    7 Gender and Body II R6, pp.20-34
    8 Ageing and Body R7, pp.441-456
    9 The Construction of `Other` Bodies R8, pp.17-32
    10 `Healthy bodies` I: Health and the Body R9, pp.983-1012
    11 `Healthy Bodies` II: Sport and the Body R10, pp.263-281
    12 `Healthy Bodies` III: Food and the Body R11, pp.279-308
    13 Body and Space R12, pp.136- 149
    14 Body and the Consumer Society R13, pp.33-54
    Prerequisites -
    Language of Instruction Turkish
    Responsible Dr. Esra Demirkol Colosio
    Instructors -
    Assistants -
    Resources R1. Tekin, F. (2016). Geleneksel Dönemden Post-Modern Döneme Beden Anlayışının Değişimi, Turkish Studies, 11(2), 1153-1172. R2. Nazlı, A. (2005). `Görünmeyen` Beden`den `Görünen` Beden`e: Beden`in Sosyolojisi, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 8(2), 71 - 87. R3. Çil, H. (2017). Toplumsal Dünyanın Bedensel Temelleri: Durkheim, Simmel ve Weber Sosyolojisinde Bedenin Yeri, Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 37, 449-464. R4. Eşiyok, E. (2018). Bedene İlişkin Yaklaşımlar Üzerine Bir Değerlendirme, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 46, 111-122. R5. Aydoğmuş, Ördem, Ö. (2020). Kadın Bedeni ve Biyo-İktidar/Biyo-Politika söylem Düzeni, Fe Dergi, 12, 32-44. R6. Hacısoftaoğlu, İ. ve Elmas, S. (2015). ?Kasların Efendisi?: Men?s Health dergisinde fitness söylemi, Fe Dergi, 7, 20-34. R7. Timurturkan, M. ve Demez, G. (2018). Bir Toplumsal İktidar Alanı Olarak Beden ve Yaşlanan Bedenin Yeniden İnşası, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 441-456. R8. Nazlı, A. (2012). Öteki Beden: Bir Ötekilik Biçimi Olarak Engelli Beden ve Engellilik, Sosyoloji Dergisi, 27, 17-32. R9. Kurtdaş, M.Ç. (2017). Medikalizasyon Süreci, Sağlığın Ticarileşmesi ve Bedenin Denetlenmesine Sosyolojik Bir Bakış, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 983-1012. R10. Akkaya, C. (2020). Kimliğin Cisimleşme Mekanı Olarak Beden ve Spor Tartışmaları: Bourdieucu Bir Okuma, G. Demez, M. Timurturkan ve C. Ertan (eds.) Bedenin Sosyolojisi (263-281 s.), Bağlam Yayınları: İstanbul. R11. Aşık Canbaz, E. ve Özsöz C. (2020). Sağlıklı Beslenme Takıntısının Sosyolojik Bağlantıları, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 40(1), 279-308. R12. Aktaş, G. (2017). Kadın Açısından Kente İlişkin Mekan Pratikleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 27, 136-149. R13. Çetinkaya, A. ve Yetkin Cılızlıoğlu, G. (2019). Beni Baştan Yarat! Bedenin İdealize Edilerek Sosyal Medya Aracılığıyla Yeniden Yaratılması, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(38), 33-54.
    Supplementary Book -
    Goals This course aims to develop the ability to learn and critically evaluate the relationship between body and sociology.
    Content This course includes theoretical and conceptual discussions on gender, age and health related to the sociology of the body.
  • Program Learning Outcomes
  • Program Learning Outcomes Level of Contribution
    1 Students who complete the program: Gain the ability of doing sociological research -
    2 Gain the ability of sociological thinking 4
    3 Learn the sociological literature -
    4 Gain the ability of making connection between social events and social theory -
    5 Learn how to make connection between historical events and current sociological events -
    6 Gain the ability of critical thinking 5
    7 Gain the ability of analyzing and explaining social facts and social events 4
    8 Learn how to think by using multidisciplinary perspective -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster