|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Orta Asya Coğrafyasına Genel Bir Bakış
|
|
|
2
|
Tarih Öncesi Orta Asya Kültür Çevreleri
|
|
|
3
|
Türk Adı ve Türk Soyuve Türk Yurdu
|
|
|
4
|
Asya Hun İmparatorluğu; Siyasi, İçtimai ve İktisadi Yapılar
|
|
|
5
|
Hun-Çin İlişkileri ve Hoçin Antlaşmaları
|
|
|
6
|
Hunların Parçalanması ve Kuzey-Güney Hunları, Hunların Çöküşü v eGöçleri
|
|
|
7
|
Göktürklerin Menşei ve Birinci Göktürk Hakanlığı,
|
|
|
8
|
Göktürklerde Devlet, Ordu, HakimiyetAnlayışıveToplumsal Hayat
|
|
|
9
|
Doğu Göktürk Devleti, Batı Göktürk Devleti II. Göktürk Hakanlığı
|
|
|
10
|
Uygurlar Hakanlığı, Turfan ve Kansu Uygur Devletleri, Uygularda Devlet, İktisat, Kültür ve Din
|
|
|
11
|
Kırgızlar, Türgişler, Karluklar
|
|
|
12
|
Hazar Kağanlığı: Devlet ve Kurumlar, Halk ve Dinler
|
|
|
13
|
Karadenizin Kuzeyinde Türk Devletleri: Bulgarlar, Peçenekler,
|
|
|
14
|
Karadenizin Kuzeyinde Türk Devletleri: Uzlar ve Kumanlar-Kıpçaklar
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mustafa Kalkan
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul, Ötüken, 2009
|
|
Yardımcı Kitap
|
Rene Grosset, Bozkır İmparatorluğu, İstanbul, Ötüken, 1981.
Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihi?ne Giriş, Ankara, Enderun, 1981.
Bahaeddin Ögel, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi, 2 cilt, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 1981.
Ali Ahmetbeyoğlu, Avrupa Hun İmparatorluğu, Ankara, TTK, 2001.
Sadettin Gömeç, Kök Türk Tarihi, Ankara, Akçağ Yayınları, 1999.
L.N. Gumilev, Hunlar, İstanbul, Selenge Yayınları, 2002.
Akdes Nimet Kurat, IV.-XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz?in Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, Murat Kitapevi, 2002.
|
|
Dersin Amacı
|
Bu derste temel amaç, İslam öncesi Türk tarihi hakkında temel tarih ilgisi, terminoloji ve yaklaşımların öğretilmesidir. Orta Asya?nın siyasi ve fiziki coğrafyasının ana hatlarıyla kavranması da hedefler arasında yer alır. İlk Türk devletleri olan Asya ve Avrupa Hunları, Göktürkler,Uygurlar, Hazarlar ve Karadenizi?in kuzeyinde kurulan devletlerin siyasi tarihlerinin önemli devreleri, analitik ve karşılaştırmalı tarih yöntemleri kullanılarak anlatılır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Orta Asya Coğrafyasına Genel Bir Bakış, Türk Adı ve Türk Soyu ve Türk Yurdu, Asya Hun İmparatorluğu; Siyasi, İçtimai ve İktisadi Yapılar, Hun-Çin İlişkileri ,Hunların Parçalanması ve Kuzey-Güney Hunları,Hunların Çöküşü ve Göçleri, Göktürklerin Menşei ve Birinci Göktürk Hakanlığı, Devlet, Ordu, Hakimiyet Anlayışı ve Toplumsal Hayat, Doğu Göktürk Devleti, Batı Göktürk Devleti, II. Göktürk Hakanlığı, Uygurlar Hakanlığı, Turfan ve Kansu Uygur Devletleri, Uygularda Devlet, İktisat, Kültür ve Din
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
-
|
|
2
|
Sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
-
|
|
3
|
Bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
-
|
|
4
|
Edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
|
5
|
Öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
-
|
|
6
|
Sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
-
|
|
7
|
Farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
-
|
|
8
|
Yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
-
|
|
9
|
Sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
-
|
|
10
|
Sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
-
|
|
11
|
Beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
-
|
|
12
|
Sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|