|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Diplomatik (Belge İlmi), doğuşu, gelişmesi ve Osmanlı Diplomatiği
|
|
|
2
|
Yazı Malzemeleri (kâğıt, kalem, kalemtıraş, mürekkep ve diğer yazı malzemeleri)
|
|
|
3
|
Arap alfabesi ve aklâm-ı site (altı çeşit yazı) ile Osmanlılar tarafından kullanılan diğer yazılar (talik, divanî, siyakat, rika)
|
|
|
4
|
Belgelerde kullanılan tuğra, pençe, kuyruklu imza, mühür gibi alâmetler, çeşitleri ve belgelerde kullanıldığı yerler.
|
|
|
5
|
Padişahlara ait belgeler ve çeşitleri
|
|
|
6
|
Fermanlar, ferman rükünleri (bölümleri), yazılış sebepleri.
|
|
|
7
|
Berat ve berat çeşitleri ile şekil özellikleri
|
|
|
8
|
Berat ve berat çeşitleri ile şekil özellikleri
|
|
|
9
|
Hatt-ı Hümayun ve Hatt-ı hümayun çeşitleri
|
|
|
10
|
İrade-i Seniyye, çeşitleri ve şekil özellikleri
|
|
|
11
|
Name-i Hümayun, çeşitleri ve şekil özellikleri
|
|
|
12
|
Ahidnâme-i Hümayun ve Muahede, rükünleri ve şekil özellikleri
|
|
|
13
|
Sebeb-i Tahrir Hükmü çeşitleri ve şekil özellikleri
|
|
|
14
|
Sebeb-i Tahrir Hükmü belge örnekleri
|
|
|
Ön Koşul
|
Yok
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Saim YÖRÜK
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
1-Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I-II, Akçağ Yayınları.
2-Yılmaz Kurt, Osmanlı Paleografyası ve Diplomatikası, Akçağ Yayınları.
3-Osmanlı Arşivi fonlarından ve özel koleksiyonlardan alınan çeşitli türlerdeki belge örnekleri.
|
|
Yardımcı Kitap
|
1-Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatika İlmi.
2-Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili
|
|
Dersin Amacı
|
Osmanlı Devleti tarihi boyunca kullanılan yazı çeşitleri ve bu yazı çeşitleriyle yazılmış olan resmi ve özel belgelerin öğrenciler tarafından rahatlıkla okunarak anlaşılmasının sağlanması. Belgelerin yazılış amaçları ile belgelerin diplomatikasının, yani şekil özelliklerinin öğretilmesi. Böylece öğrencilerin yazılı belgeleri tarih araştırmalarında rahatça kullanabilmelerini sağlamak.
|
|
Dersin İçeriği
|
Diplomatik (Belge İlmi), doğuşu, gelişmesi ve Osmanlı Diplomatiği, Arap alfabesi ve aklâm-ı site (altı çeşit yazı) ile Osmanlılar tarafından kullanılan diğer yazılar (ta?lik, divanî, siyakat, rik?a), Belgelerde kullanılan tuğra, pençe, kuyruklu imza, mühür gibi alâmetler, çeşitleri ve belgelerde kullanıldığı yerler, Padişahlara ait belgeler ve çeşitleri, Fermanlar, fermanrükünleri (bölümleri), yazılış sebepleri hakkındadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
2
|
|
2
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
3
|
|
3
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
1
|
|
4
|
Tarih bölümü mezunları, edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
2
|
|
5
|
Tarih bölümü mezunları, öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
-
|
|
6
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
1
|
|
7
|
Tarih bölümü mezunları, farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
3
|
|
8
|
Tarih bölümü mezunları, yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
-
|
|
9
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
2
|
|
10
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
3
|
|
11
|
Tarih bölümü mezunları, beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
2
|
|
12
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
1
|