Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Yazar ve konularına göre `fiş tutma` nasıl yapılır?
|
K-1, K-2
|
2
|
Kütüphane ve arşivlerin kullanılması.
|
K-1, K-2
|
3
|
Sözlü haberler nelerdir ve faydalanırken nelere dikkat edilir (manzumeler, hikâyeler, efsaneler, mytoslar, menkıbeler, destanlar, lâtifeler/fıkralar ve atasözleri).
|
K-1, K-2
|
4
|
Yazılı haberler nelerdir ve faydalanırken nelere dikkat edilir (kitabeler, şecereler, yıllıklar, taksimler, biyografi ve otobiyografiler, hatıralar, seyahatnâmeler, dergiler, gazeteler, el ilânları, beyannâmeler, açık mektuplar ve haritalar).
|
K-1, K-2
|
5
|
Kalıntılar (Her türlü arkeolojik malzemeler: İnsan vücûdunun kalıntıları/ kafa tasları, kemikleri mumyalar/ ; diller/yaşayan ve ölü diller/, lehçeler; örf ve âdetler).
|
K-1, K-2
|
6
|
Tarihî malzemenin tenkidi (Dış tenkid: Müellifin, eserin yazılış tarihinin ve yerinin tesbiti; kaynak tahlili ve diplomatik tenkid; İç tenkit: Müellifin ve olayların tenkidi).
|
K-1, K-2
|
7
|
Tarihin yardımcı ilim dalları (filoloji, epigrafi, paleografi, diplomatik, mühürler, armalar).
|
K-3, K-4
|
8
|
Tarihin yardımcı ilim dalları (onomastika, coğrafya).
|
K-3, K-4
|
9
|
Tarihin yardımcı ilim dalları (nümizmatik, şecereler, arkeoloji, metroloji).
|
K-3, K-4
|
10
|
Tarihin yardımcı ilim dalları (onomastika, coğrafya).
|
K-3, K-4
|
11
|
Tarihin yardımcı ilim dalları (takvim bilgisi vb.).
|
K-3, K-4
|
12
|
Kaleme alma tekniği (makale ve kitap yazılırken nelere dikkat edilir; dipnot nasıl düşülür vb.).
|
K-3, K-4
|
13
|
Tenkitli metin neşri (yazma eserler) nasıl yapılır?
|
K-3, K-4
|
14
|
Tarih felsefesi.
|
K-3, K-4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ahmet Özcan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1-Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul, Enderun Yayınevi, 1985.
K2-Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Ankara, Türk Tarih Kurumu Yay., 2014.
K3-Gülçin Çandarlıoğlu, Tarih Metodu (Araştırma-Yazma), Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 2003.
K4-Tuncer Baykara, Tarih Araştırma ve Yazma Methodu, İzmir, 1999.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Tarih Biliminin temel dersi olup, tarihçi ve araştırmacı olmak için nasıl bir metot izlenmesi gerektiğini anlatır.
|
Dersin İçeriği
|
Tarihin yardımcı bilimsel inceleme alanları, tarihin kısımları, tarih yazıcılığının çeşitleri, tarihin kaynakları ve tarihi kaynakların değerlendirilmesi, tarihte tahlil, tenkit ve terkip metotları üzerinde durulacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
4
|
3
|
Bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
2
|
4
|
Edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
5
|
Öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
-
|
6
|
Sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
3
|
7
|
Farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
-
|
8
|
Yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
2
|
9
|
Sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
3
|
10
|
Sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
4
|
11
|
Beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
12
|
Sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|