Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bilgi ve bilginin önemi, özellikleri.
|
K1
|
2
|
Bilginin doğuşu ve gelişimi (yazı ve alfabenin doğuş ve gelişimi)
|
K1, K3 ve K6
|
3
|
İletişim sürecinde bilginin önemi
|
K1
|
4
|
Bilgi kaynakları (bilgi kayıt ortamları-ilk bilgi kayıt ortamları ve günümüzdeki ortamlar)
|
K2, K3, K4
|
5
|
Bilgi merkezleri (amaç ve işlevler, tarihçe)
|
K1
|
6
|
Bilgi merkezi türleri: Kütüphaneler (halk-okul-milli-üniversite-özel)
|
K1
|
7
|
Bilgi merkezi türleri: Arşivler
|
K6
|
8
|
Bilgi merkezi türleri: Dokümantasyon ve Enformasyon Merkezleri
|
K2 ve K6
|
9
|
Bilgi merkezlerinde yürütülen işlemler : Teknik işlem ve hizmetler
|
K1
|
10
|
Bilgi merkezlerinde yürütülen işlemler : Kullanıcı işlemleri ve hizmetleri
|
K1
|
11
|
Türkiye`de bilgi hizmetlerinin gelişimi
|
K5 ve K6
|
12
|
Bilgi hizmetlerinde eğitim
|
K1 ve K6
|
13
|
Bilgi hizmetlerinde sivil toplum kuruluşları
|
YK1
|
14
|
Dünyada ve Türkiye`de bilgi merkezleri
|
K1, K4, K6 ve K7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Hüseyin ODABAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- Doğan Atılgan, Fatoş Subaşıoğlu ve Oya Gürdal. Kütüphanecilik. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 2002.
K2- Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Kitabın Oluşumu - Nuray Yıldız
K3- Antık Çağın Önemli Yazı Malzemesi Papirüs - Mehmet Atılgan
K4- Kağıt ve Kağıtçılık - Osman Ersoy
K5- Bursada Kağıt Fabrikası Meselesi - Osman Ersoy -Filigran Örnekleri
K6- Kütüphanelerin Hikayesi Kitabı
K7- İbrahim Müteferrika ve Türk Matbaacılığı - H. Gazi Topdemir
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Türkiye`de Mesleki Dernekler (Ders Notu) - https://odabashuseyin.files.wordpress.com/2011/03/okuma-metni-tc3bcrkiyede-mesleki-dernekler-ders-notu.pdf
|
Dersin Amacı
|
Bilgi ve belge bilimi terimleri, tanımları, bilgi merkezi türleri ve tarihçeleri, bilgi merkezlerinde yapılan işlem ve hizmetler ele alınmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste geçmişten günümüze bilgi merkezlerinin ortaya çıkışı, gelişimi ve günümüzde sahip olduğu özellikler anlatılmaktadır. Aynı zamanda Dünyada ve Türkiye`de önemli bilgi merkezlerinin özellikleri üzerinde karşılaştırma yapılmaktadır. Bununla birlikte Türkiye`de mesleki dernekler, mevzuat ve eğitim konuları üzerinde değerlendirmeler yapılmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
3
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
2
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
3
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
-
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
2
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|