ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Derme Yönetimi BBY213 GÜZ-BAHAR 3+0 S 5
    Öğrenme Çıktıları
    1-Derme yönetimine ilişkin temel kavramları inceler.
    2-Derme seçim teorileri ve türlerini karşılaştırır
    3-Elektronik kaynakların seçim ve sağlama politikalarının uygunluğunu inceler
    4-Bilgi kaynaklarını koruma ve saklama politikalarına karar verir.
    5-Derme geliştirmede bütçe planlaması oluşturur.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)12336
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4013030
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6014040
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   148
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     4,93 ---- (5)
    Dersin AKTS Kredisi   5
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Derme yönetimine ilişkin temel kavramlar K1-Bölüm 1, K2-Bölüm1
    2 Derme yönetiminin unsurları ve politikaları K1-Bölüm2, K2-Bölüm1
    3 Derme seçim teorileri ve türleri K1-Bölüm2, K2-Bölüm 4 ve Appendix C, YK8
    4 Derme sağlama teorileri ve türleri K1-Bölüm2 ? K2-Bölüm 5 ve Appendix C, YK8
    5 Elektronik kaynaklar ve seçim politikaları K1-Bölüm 3 ? K2-Bölüm 5 ve 9, YK1, YK2, YK6, YK10, YK12
    6 Elektronik kaynaklar ve sağlama politikaları K1-Bölüm 3 ? K2-Bölüm 5 ve 9, YK1, YK2, YK6, YK10, YK12
    7 Koruma ve saklama politikaları K1 Bölüm 4- K2-Bölüm 5
    8 Güvenlik politikaları K1 Bölüm 4 ? K2-Bölüm 5
    9 Telif hakları ve mülkiyet K1 Bölüm 4 ? K2 Bölüm 5
    10 Ayıklama ve düşüm politikaları K1 Bölüm 4 ? K2 Bölüm 5, YK9
    11 Derme değerlendirme ve planlaması K1-Bölüm 4 ? K2-Bölüm 7, YK7
    12 Derme geliştirme ve bütçe K1-Bölüm 5 ? K2-Bölüm 3, YK1, YK13
    13 Derme yönetiminde işbirliği ve kaynak paylaşımı K1 Bölüm 5 ? K2-Bölüm 8
    14 Derme yönetiminin geleceği K1-K2, YK4, YK5, YK11
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Prof. Dr. Coşkun POLAT
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Kayaoğu, H.D. (1999). Derme Oluşturma ve Geliştirme: İ.Ü. Merkez Kütüphanesinde Bütçe Yönetimi Nisan 1994-Kasım 1997) İstanbul: Mavibulut. K2.Johnson, P (2009). Fundamentals of collection development and management. 2nd ed. Chicago, ALA.
    Yardımcı Kitap YK1.Bayram, Özlem.(1999). Elektronik bilginin Fiyat Politikaları: Ulusal Bir Model Önerisi. Bilginin Serüveni: Dünü, Bugünü ve Yarını içinde. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği. YK2.Bayram, Özlem. (1999). Üniveriste Kütüphanelerinde Elektronik Dergi Yönetimi. 21. Yüzyılda Üniveriste Kütüphanelerimiz Sempozyumu Bildirileri 22-24 Ekim 1998 içinde, Edirne. Trakya Üniversitesi Rektörlüğü. YK3.Evans, G.E. (1995). Developing Library and Information Centers. 3rd ed. Colorado: Libraries Unlimited. YK4.Futas, E. (1995). Collection Development Policies and Procedures. 3rd ed. Oryx Press. YK5.Gorman, G.E. (1997). Collection Management for the 21st Century: A Handbook for Librarian. London:Greenwood. YK6.Güzeldere, Ayşe. (1999). Veri Tabanları ve Elektronik Dergiler. Türk Kütüphaneciliği, 13 (4), 429 ? 431. YK7.Köprülü Dilek (1997). Koleksiyon değerlendirmesi ve kullanım analizi: Bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 11(2):134-15. YK8.Köprülü Dilek (2006). Halk kütüphanelerinde koleksiyon seçimi. Bilgi Dünyası, 7(1),77-88. YK9.Köprülü Dilek (2005). Danışma koleksiyonunun ayıklanması. Prof. Dr. Nilüfer Tuncer?e Armağan içinde, ss. 134-143. YK10.Olşen, Şemsa. (1997). Internet Üzerindeki Bilgi Kaynaklarının Seçimi ve Değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 13(3) 197 ? 206, 197 ? 206. YK11.Tonta, Yaşar. (1996). Internet, Elektronik Kütüphaneler ve Bilgi Erişim. Türk Kütüphaneciliği, 10 (3): 215-23. YK12.Umut Al ve Pınar Al. (2003). Elektronik Bilgi Kaynaklarının Seçimi. Bilgi Dünyası. 4(1), 1-14. YK13.Ünal, Yurdagül ve Nevin Selçuk (2000). Elektronik Bilgi Kaynakları için Entelektüel Mülkiyet ve Dijital İçerik Hakları , Düzenleme ve Dijital Ödeme Sistemleri. Bilgi Dünyası. 1(1): 180 ? 191.
    Dersin Amacı Öğrenciye derme geliştirme ve yönetimi bilgi ve becerilerini kazandırmak.
    Dersin İçeriği Derme kavramı, derme geliştirme ve derme yönetimi, derme geliştirme sürecini oluşturan bileşenler (kullanıcı kitlesi analizi, seçim politikası, seçim, sağlama, ayıklama, değerlendirme), derme geliştirme politikaları, farklı kütüphanelerin derme geliştirme politikalarının incelenmesi, elektronik ve basılı kaynaklarla ilgili derme geliştirme ve seçim ölçütleri, süreli yayınlarla ilgili derme geliştirme ve seçim ölçütleri, Bradford, Urquhart, 80/20 gibi bibliyometrik yasalar ve bu yasaların derme geliştirme ile ilişkisi, konsorsiyumların derme geliştirme politikalarına olan etkileri, lisans anlaşmaları, sahip olma yerine erişim yaklaşımı, serbest erişimli Internet kaynaklarından derme geliştirmede yararlanma.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır 4
    2 Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir -
    3 Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir -
    4 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir -
    5 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar 4
    6 Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur 3
    7 Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar -
    8 Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir, 3
    9 Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır, 5
    10 Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir, -
    11 Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar, -
    12 Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur, 5
    13 Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır -
    14 İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır, -
    15 Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir. 4
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster