Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş
|
|
2
|
Araştırma ve Kütüphane İlişkisi
|
K1
|
3
|
Türkiye`de Ar-Ge ve Bilim Politikası
|
|
4
|
Kütüphane ve Gelişmişlik ilişkisi
|
K2, K3
|
5
|
Araştırma Kütüphaneleri
|
|
6
|
Araştırma Süreci ve Kütüphane Hizmetleri
|
|
7
|
Bilgi Erişim Kanalları
|
|
8
|
Yayın Tarama Hizmeti
|
K6
|
9
|
Yayın Sağlama Hizmetleri
|
K4, K5
|
10
|
Kaynak Yönetim Yazılımları
|
K7, K8
|
11
|
Araştırma Kütüphanelerinde Yazma ve Yayınlama Destekleri
|
K6
|
12
|
Araştırma Kütüphanelerindeki Gelişmeler ve Sorunlar
|
|
13
|
Araştırma Kütüphanelerindeki Gelişmeler ve Sorunlar
|
|
14
|
Araştırma Kütüphanelerindeki Gelişmeler ve Sorunlar
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Kasım BİNİCİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Yücel, İ. H. (1997). Bilim-teknoloji politikaları ve 21. Yüzyılın toplumu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı. Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü. Araştırma Dairesi Başkanlığı.
K2. Akkaya, M. A. (2013). Türkiye?de Yeni Bin Yılda Kurulan Devlet Üniversitelerinin Kütüphaneleri Hakkında Niceliksel Bir Değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 27(4), 601-618.
K3. Oswald, G. (2009). Library world records (2nd ed. ed.). Jefferson, N.C.: McFarland ; London.
K4. Ünal, Y. (2002). Belge sağlamanın maliyet analizi: ULAKBİM örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sayfa 9-27 http://bbytezarsivi.hacettepe.edu.tr/jspui/handle/2062/550
K5. Toplu, M. (2009). Belge Sağlama Hizmetlerinin Gelişimi ve Türkiye Perspektifi. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 83?118. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/458
K6. Bruxvoort, D. ve Fruin, C. (2014). Library support for faculty/researcher publishing. http://publications.arl.org/Library-Support-Faculty-Publishing-SPEC-Kit-343/ adresinden erişildi.
K7. Polat, C. ve Binici, K. (2015). Zotero: bilimsel araştırma sürecinde bireysel kaynak yönetimi aracı. (N. Özel ve T. Çakmak, Ed.). Ankara: Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği. https://unak.org.tr/yayin/zotero-bilimsel-arastirma-surecinde-bireysel-kaynak-yonetimi-araci/ adresinden erişildi.
K8. Binici, K. (2017). Bireysel kaynak yönetim yazılımlarının işlev ve özellikleri. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Ed.), Bilişim Teknolojilerinin Bilgi Merkezlerine ve Hizmetlerine Etkileri içinde (ss. 87?104). İstanbul: HiperLink.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
"Araştırma Kütüphanesi" kavramı içinde yer alan üniversite kütüphaneleri, milli kütüphaneler ve özel kütüphaneler konularında öğrencilerin bilgilenmelerini sağlayarak, çeşitli değişkenler çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeylerde bu kapsamdaki gelişmeleri incelemek ve sorunları tartışmak.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders kapsamında Ar-Ge ve bilim politikaları, bilimsel araştırma ve araştırma sürecinde araştırma kütüphanelerinde verilen hizmetler ele alınacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
2
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
5
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
4
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
-
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
-
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
3
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
3
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
5
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
2
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|