Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersle ilgili kavram ve tanımlar
|
K1, K2
|
2
|
İndeks ve öz değerlendirmeye giriş
|
K1, K2
|
3
|
Öz hazırlama teknikleri
|
K1, K2
|
4
|
İndekslemenin tarihi
|
K1, K2
|
5
|
İndeksleme ve öz hazırlama sistemi oluşturma
|
K1, K2
|
6
|
Denetimli sözlük ortamları
|
K1, K2
|
7
|
Thesaurus Yapıları
|
K1, K2
|
8
|
Resimsel ve arşivsel materyallerinin indekslenmesi
|
K1, K2, K3
|
9
|
Metin tabanlı arşivsel materyallerin dizinlenmesi
|
K1, K2
|
10
|
Ses kayıtlarının indekslenmesi
|
K1, K2, K3
|
11
|
Bilgi mimarisi ve indeksleme: Elektronik ortamda web indeksleme
|
K1, K2
|
12
|
Otomatik indeksleme: uygulama I
|
K1, K2, K3
|
13
|
Otomatik indeksleme : uygulama II
|
K1, K2, K3
|
14
|
Otomatik indeksleme : uygulama III
|
K1, K2, K3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burcu Umut ZAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Mulvany, N. C. (2009). Indexing books. University of Chicago Press.
K2. Çapkın, Ç. (2011). Türkçe metin tabanlı açık arşivlerde kullanılan dizinleme yönteminin değerlendirilmesi/Evaluation of indexing method used in Turkish text-based open archives (Doctoral dissertation, Hacettepe University (Turkey))
K3. Telatar,Z (2018). Videolarda içerik dizinleme amaçlı çizge kuramsal sahne sezme. PhD Thesis. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Elektronik Mühendisliği Anabilim Dalı.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin, www`de bilginin düzenlenmesi için geliştirilen farklı girişimler ile tanıştırılması, üstveri olgusu, dil denetimi, kalite ve tarama uygulamaları üzerinde durulmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders, indeksleme ve öz hazırlama teorisi ve uygulamasına bir başlangıç olanağı sağlar. Bu ders geleneksel basılı kaynakları kadar çevrim içi ve web tabanlı materyallerin indekslenmesi ve özetlenmesini de içermektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
-
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
-
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
4
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
-
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
5
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
5
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|