|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş: Dersin amacı, kapsamı, işleyiş yöntemi ve deneyimlerin paylaşılması.
|
|
|
2
|
Okul kütüphaneleri (Dünyada ve Türkiye`de tarihsel gelişim, tanım, amaç, işlev ve görevler).
|
|
|
3
|
Eğitimdeki gelişmeler, öğretim programları, toplumsal gereksinimler, teknolojik gelişmeler ve okul kültürü doğrultusunda okul kütüphanesi sistemleri ve örgütlenme yapısı.
|
|
|
4
|
Okul kütüphanelerinde derme geliştirme (Derme özellikleri, derme seçim ölçütleri, ayıklama, güncellik, basılı-elektronik-görsel-işitsel materyaller yardımıyla bilginin sunumu, kullanıcı gruplarına göre derme oranları ve standartlar vb.).
|
|
|
5
|
Okul kütüphanelerinde yasal yapı ve bütçe (Yasa, yönetmelik, yönerge, bildirge kavramları, Türkiye`de okul kütüphaneleri ile ilgili yönetmelikler, bütçenin sağlanması, kaynak yaratma ve yönetme).
|
|
|
6
|
Okul kütüphanelerinde hizmet ortamları tasarımı (Kütüphanelerde mekansal estetik beklentileri, dış ve iç mekan düzenlemeleri, renk, aydınlatma, havalandırma, yerleşim, mobilya vb.).
|
|
|
7
|
Okul kütüphanelerinde kullanıcı yapısı (Kullanıcı grupları ve özellikleri, kullanıcı beklentileri, kullanıcılara yönelik hizmetlerin planlanması vb.).
|
|
|
8
|
Okul kütüphanelerinde personel ve yönetim özellikleri (Personel kategorileri, personel nitelikleri, okul kütüphanecisinin eğitimi, iş tanımları ve personel yönetimi).
|
|
|
9
|
Okul kütüphanelerinde yaratıcı/yenilikçi hizmetler (Geleneksel hizmetlerin yanı sıra, kullanıcı grubunun özelliklerine göre biçimlendirilmiş yeni hizmetler).
|
|
|
10
|
Okul kütüphanelerinde bilgi okuryazarlığı çalışmaları (Kullanıcı eğitimi, bilgi okuryazarlığı eğitimi, medya okuryazarlığı, vb.).
|
|
|
11
|
Dijital okul kütüphanesi hizmetleri ve uygulamaları (Kullanılan otomasyon programları, web, internet, sosyal ağlar, bloglar vb.).
|
|
|
12
|
Liderlik ve mesleki dernekler (Okul kütüphanelerini destekleyerek yönlendiren ulusal ve uluslararası derneklerin çalışmaları, etik değerler, işbirliği programları, vb.).
|
|
|
13
|
Okul kütüphanelerinde proje geliştirme (Okul kütüphanelerinde işlemleri, hizmetleri, iletişim yöntemlerini, eğitim psikolojisini ve benzeri nitelikleri kapsayan uygulama süreci). Değerlendirme, gelecekten beklentiler, tartışmalar ve öneriler.
|
|
|
14
|
Okul kütüphanelerinin geleceği.
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AKKAYA
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
Okul Kütüphaneleri (2002). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Milli Eğitim Dergisi Okul Kütüphaneleri Özel Sayısı, Sayı 208.
|
|
Yardımcı Kitap
|
American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. (1988). Information power: Guidelines for school library media programs. Chicago: ALA. Erikson, R. and C. Markuson. (2001). Designing a school library media center for the future. Chicago: American Library Association. Everhart, N. (2003). Controversial issues in school librarianship: Divergent perspectives. Worthington, Ohio: Linworth Pub. Job, A.G. (2001). Now what do I do?: Things they never taught in library school: A Book of case studies. Lanham: Scarecrow. Önal, H.İ. (1992). Bilgi gereksinimlerinin karşılanması ve okul kütüphaneleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Önal, H.İ (2009). Designing tomorrow`s libraries with children`s views. In: Libraries create futures: Building on cultural heritage, World Library and Information Congress: 75 th IFLA General Conference and Council, 23-27 August, 2009, Milan, Italy. Proceedings. Milan: IFLA.
|
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin okul kütüphaneleri ile ilgili işlemleri, hizmetleri ve gelişmeleri hem dünya hem de Türkiye ölçeğinde bilmelerini sağlamak.
|
|
Dersin İçeriği
|
Ders kapsamında en eski bilgi merkezi türlerinden biri olan okul kütüphaneleri tüm yönleri ile ayrıntılı bir biçimde ele alınır. Okul kütüphanelerinin ülkemizde yeterinde önemsenmemesi noktasında müfredat, yönetici, öğretmen ve kütüphaneci üzerinden durum değerlendirmesi yapılır. Evrensel iyi uygulama örnekleri üzerinden konu hakkında yol haritası oluşturulur.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
2
|
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
1
|
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
4
|
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
3
|
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
5
|
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
3
|
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|