Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Briyolojiye giriş; Bryophyta divizyosunun genel özellikleri. Briyofitlerin genel sınıflandırılması
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
2
|
Briyofitlerin bitkiler alemindeki yeri, evrimsel ve ekolojik önemi, yaşama ortamı. Briyofit örnekleri üzerinde gametofit ve sporofit yapılarının incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
3
|
Briyofitlerde gametofit ve sporofit yapısı, eşeyli ? eşeysiz üreme, hayat döngüsü. Briyofit örneklerinden kesitler alınarak hücresel yapıların mikroskopta incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1
|
4
|
Briyofitlerin sınıflandırılması. Briyofitlerde hayat döngüsünün örnekler üzerinden şekillerle gösterilmesi
|
K1, K2, K3, YK1
|
5
|
Anthocerotae (Boynuzotları) biyolojisi, sistematiği ve Türkiye?den bazı boynuzotu örnekleri. Anthocerotae?de döl almaşı, gametofit ve sporofit yapılarının incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
6
|
Hepaticeae (Ciğerotları) biyolojisi, sistematiği ve Türkiye?den talluslu bazı ciğerotu örnekleri. Briyofitlerin ekolojik önemi
|
K2, K3, YK1, YK2
|
7
|
Hepaticeae (Ciğerotları) biyolojisi, sistematiği ve Türkiye?den yapraksı ciğerotu örnekleri
|
K1, K3, YK1, YK2
|
8
|
Briyofitlerin araziden toplanması
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
9
|
Musci (Karayosunları) biyolojisi, sistematiği, spor sağılım mekanizmaları ve Türkiye?den bazı karayosunu örnekleri. Briyofit örneklerinin teşhis edilmesi
|
K1, K2, K3, YK1
|
10
|
Musci (Karayosunları), traverten oluşumundaki rolleri ve Türkiye?den bazı karayosunu örnekleri. Ciğerotlarının hayat döngüleri, sporofit ve gametofit yapılarının incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
11
|
Briyofitlerin araziden toplanması, korunması ve herbaryumu. Türkiye?den ciğerotu örneklerinin incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
12
|
Briyofit örneklerinin stereo mikroskop ve ışık mikroskobu kullanılarak teşhis edilmesi, teşhis anahtarları, terminoloji. Karayosunlarının hayat döngüleri, sporofit ve gametofit yapılarının incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
13
|
Briyo-floristik yayınlar, Türkiye?de briyolojik araştırmalar. Türkiye?den karayosunu örneklerinin incelenmesi
|
K3, YK1, YK2
|
14
|
Briyofitlerin kullanım alanları. Türkiye?den karayosunu örneklerinin incelenmesi
|
K1, K3, YK2
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Schofield,W. B. 2001. Introduction to Bryology, The Blackburn Press.
K2. Bryophyte Biology, Second Edition, Goffinet, B. and Shaw, A.J. 2009. Cambridge University Press.
K3. Porley, R. & Hodgetts, N. 2005. Mosses & Liverworts, Harper Collins Publisher, London.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Richardson, D.H.S. 1981. The Biology of Mosses, Blackwell Scientific Publications, London.
YK2. Aysel, V. & Şenkardeşler, A. 2002. Tohumsuz Bitkiler Sistematiği III. Cilt Karayosunları (Bryophyta), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Yayınları Yayın No: 29, Çanakkale.
|
Dersin Amacı
|
Karayosunları, ciğerotları ve boynuzotlarının biyolojisinin, sistematiğinin, bitkiler alemindeki yerinin, evrimsel ve ekolojik öneminin, ekosistemdeki rollerinin, biyoçeşitlilik bakımından öneminin, yaşama ortamlarının, toplanma, herbaryum ve teşhis yöntemlerinin, kullanım alanlarının öğretilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Briyolojiye giriş. Karayosunları, ciğerotları ve boynuzotlarının biyolojisi, sistematiği, bitkiler alemindeki yeri, evrimsel ve ekolojik önemi, ekosistemdeki rolleri, biyoçeşitlilik bakımından önemi, yaşama ortamları, araziden toplanma, herbaryum ve teşhis yöntemleri, briyofitlerin kullanım alanları, Türkiye?de briyolojik araştırmalar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Biyolojinin temel prensip ve teorilerini kavrar ve uygular.
|
3
|
2
|
Bitki, hayvan, mantar ve mikroorganizma çeşitliliğimizin tanınması, sistematiği, korunması ve izlenmesi ile ilgili teknikleri uygular.
|
4
|
3
|
Organizmaların hücre, doku ve sistemlerini kavrar.
|
4
|
4
|
Organizmaların yapı, fonksiyonlarını ve fizyolojik ilişkilerini kavrar.
|
4
|
5
|
Deney tasarlayıp yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar.
|
2
|
6
|
Organizmaların birbirleriyle ve çevreleriyle ilişkilerini inceler ve gözlemleme tekniklerini kullanır.
|
3
|
7
|
Biyoloji alanındaki son gelişmeleri içeren teknolojileri kavrar.
|
2
|
8
|
Biyoloji alanında edindiği bilgileri sağlık, çevre, teknoloji, endüstri ve sanayi kuruluşlarında kullanabilir.
|
2
|
9
|
Disiplinlerarası bireysel ve takım halinde çalışabilme becerisi.
|
2
|
10
|
Bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi.
|
2
|
11
|
Mesleki, bilimsel ve etik sorumlulukları kavrar.
|
1
|
12
|
Biyolojik problemleri tanımlayabilme becerisi kazanır.
|
1
|
13
|
Biyolojik uygulamalar için modern teknikleri, araçları kullanabilme ve gelişmeleri takip etme becerisi kazanır.
|
2
|
14
|
Kazanımların ülke ekonomisine katkı yapabilecek ürüne dönüştürebilme becerisi kazanır.
|
2
|