ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    MATEMATİK II MAT162 BAHAR 2+2 Fak./ Üni. BD 5
    Öğrenme Çıktıları
    1-Uses the graphs of functions
    2-Solves optimization problems
    3-Calculates indefinite and definite integrals of a function of a single variable, area and volume with definite integral
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14456
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14456
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 1021020
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4011010
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 5011515
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   157
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     5,23 ---- (5)
    Dersin AKTS Kredisi   5
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ortalama değer teoremi, artan-azalan fonksiyonlar K2
    2 Ekstremum değerler ve birinci türev testi K2
    3 Konkavlık ve büküm noktası, ikinci türev testi K2
    4 L`Hospital kuralı K2
    5 Asimptotlar ve grafik çizimleri K2
    6 Optimizasyon problemleri, bağıl oranlar K2
    7 Belirsiz integral ve temel integral formülleri K2
    8 Ara Sınav
    9 Belirsiz integral bulma yöntemleri, değişken değiştirme yöntemi K2
    10 Kısmi integrasyon ve basit kesirlerine ayırma yöntemleri K2
    11 Belirli integral ve özellikleri, integral için ortalama değer teoremi K2
    12 Eğri altında kalan alan K2
    13 Dönel cisimlerin hacimleri K2
    14 Çok değişkenli fonksiyonlar K2
    15 Kısmi türevler K2
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Koordinatorü Associate Prof. Dr. Gonca DURMAZ
    Dersi Verenler

    1-)Araştırma Görevlisi Hanife Varlı

    2-)Doçent Dr Gonca Durmaz Güngör

    3-)Araştırma Görevlisi Gül Uğur Kaymanlı

    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar 1) Lecture notes 2) Genel Matematik, Prof. Dr. Mustafa Balcı, Palme Yayıncılık, 2016. 3) Temel Matematik, Doç.Dr.Basri Çelik, Prof.Dr.İsmail Naci Cangül, Yrd.Doç.Dr.Nisa Çelik, Doç.Dr.Osman Bizim, Doç.Dr.Metin Öztürk, Dora Basım-Yayın, 2010
    Yardımcı Kitap 1) Calculus and its applications 10th Ed., M.L.Bittinger, D.J.Ellenbogen, S.A.Surgent, Addison-Wesley, 2012 2) Thomas Calculus 11th Ed., G.Thomas, M.Weir, J.Hass, F.Giordano, Pearson, 2004 3) Schaum`s Outline of Theory and Problems ofDifferential and İntegral Calculus, F.Ayres, E.Mendelson, McGraw Hill, 1990
    Döküman -
    Dersin Amacı Teaches the basic mathematical notions and subjects that are necessary for a student to solve the mathematical problems of his area
    Dersin İçeriği Mean value theorem, increasing and decreasing functions, Extremum values, first derivative test, concavity and inflection points, second derivative test, L`hospital rule, Asymptotes and sketching graphs, Optimization problems, related rates, indefinite integral, basic integral formulas, technics for computing indefinite integrals, integration by changing variables, integration by parts, integrals of rational functions, the definite integral and its properties, Mean value theorem for integrals, area under the curves, volumes of solids of revolution, Functions in multivariables, partial dervatives.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 To have a grasp of theoretical and applied knowledge in main fields of mathematics 3
    2 To have the ability of abstract thinking -
    3 To be able to use the gained mathematical knowledge in the process of identifying the problem, analyzing and determining the solution steps 4
    4 To be able to relate the gained mathematical acquisitions with different disciplines and apply in real life -
    5 To have the qualification of studying independently in a problem or a project requiring mathematical knowledge 4
    6 To be able to work compatibly and effectively in national and international groups and take responsibility -
    7 To be able to consider the knowledge gained from different fields of mathematics with a critical approach and have the ability to improve the knowledge -
    8 To be able to determine what sort of knowledge the problem met requires and guide the process of learning this knowledge -
    9 To adopt the necessity of learning constantly by observing the improvement of scientific accumulation over time -
    10 To be able to transfer thoughts on issues related to mathematics, proposals for solutions to the problems to the expert and non-expert shareholders written and verbally -
    11 To be able to produce projects and arrange activities with awareness of social responsibility -
    12 To be able to follow publications in mathematics and exchange information with colleagues by mastering a foreign language at least European Language Portfolio B1 General Level -
    13 To be able to make use of the necessary computer softwares (at least European Computer Driving Licence Advanced Level), information and communication technologies for mathematical problem solving, transfer of thoughts and results -
    14 To have the awareness of acting compatible with social, scientific, cultural and ethical values -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster