Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Aromatik beş ve altı üyeli heterohalkalı moleküller, Aromatik beş ve altı üyeli heterohalkalı moleküllerin adlandırılması
|
|
2
|
Beş ve altı üyeli heterohalkalı bileşikler,elektron delokalizasyonu ve aromatiklik
|
|
3
|
Heterohalkalı bileşiklerin asit-baz özellikleri
|
|
4
|
Tautomeri, Hidroksipiridin-piridon, Aminopiridin piridon v.b. tautomerleşmesi
|
|
5
|
Piridin ve analoglarının reaksiyonları, Ortaklanmamış elektron çiftinin reaksiyonu
|
|
6
|
Alkilleme, Açilleme, N-oksit oluşumu, Elektrofilik yerdeğiştirme reaksiyonları
|
|
7
|
Elekrofilik saldırının azaltılması. Nitrolama, sülfolama ve halojenlendirme. Serbest piridinlere saldırı. Kinolin ve izokinolinlerin reaksiyonları.
|
|
8
|
Arasınav
|
|
9
|
Altı üyeli heterohalkaların sentezi. Karbonil katılma reaksiyonları ile.
|
|
10
|
İki azot atomlu halkaların sentezi. Elektrosiklik ve siklokatılma reaksiyonları yolu ile.
|
|
11
|
Beş üyeli heterohalkalı bileşiklerin reaksiyonları.
|
|
12
|
Karbonil gurupları ile reaksiyonları. Manich reaksiyonlarının benzerleri. Konjuge karboniller ileile reaksiyonları. Kaynaşmış-halka sistemlerinin reaksiyonları.Karbenler ve nitrenler ile reaksiyonları.
|
|
13
|
Beş üyeli heterohalkalı bileşiklerin sentezi. Karbonil halkalanma reaksiyonlarıyla
|
|
14
|
Fischer indol sentezi. Dipolar siklokatılma reaksiyonlar ile.
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Hamdi ÖZKAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Heterocyclic Chemistry, T.L. Gilchrist, Longman, 1997.
2. Organic Chemistry, G.M.Loudon, Oxford University Press, 2002.
3. Organic Chemistry, K.P.C. Vollhardt, W.H. Freeman and Compony, 1987.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Kimya bölümü öğrencilerine; Heterosiklik Bileşiklerin adlandırmasını reakSiyonlarını, kimyasal özelliklerini, sentezlerini ve reaksiyon mekanizmalarını ve heterosiklik bileşiklerin aromatikliği ile ilgili temel bilgileri öğretmek.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Kimyanın temel alanlarındaki gerekli teorik ve uygulamalı temel bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Kimya ile ilgili araştırmalar ve problemler için deney tasarlayıp çözüm yöntemi geliştirir, uygun analitik yöntemler ve teknikler kullanarak problemleri çözer, verileri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
|
3
|
3
|
Kimya ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgilere erişebilmek için kütüphane olanaklarını, yazılı ve online bilgi kaynaklarını kullanma yeteneğine sahiptir.
|
5
|
4
|
Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izler, bilgilerini geliştirir, bilimsel yöntem ve teknikler kullanarak inceleme yapabilir, alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
3
|
5
|
Alanı ile ilgili temel bilgilerini ve analitik düşünme yeteneğini kullanarak disiplinler arası çalışmalara katılabilir.
|
4
|
6
|
Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel açıdan gerçekçi çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.
|
3
|
7
|
Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
4
|
8
|
Yaşam boyu öğrenme ve öğretme sorumluluğunu üstlenir, kimya ve ilgili alanlardaki güncel gelişmeleri takip eder ve kendini sürekli yeniler.
|
5
|
9
|
Alanı ile ilgili yabancı kaynaklardan ihtiyaç duyduğu bilimsel bilgilere ulaşabilecek, bilgilerini güncelleyebilecek ve meslektaşlarıyla dünya çapında iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
4
|
10
|
Moleküler modelleme ve kimyasal hesaplamalar için alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4
|
11
|
Kimya ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, Türkçe yazılı veya sözlü etkin iletişimi kullanarak ifade eder.
|
5
|
12
|
Kimya alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanır.
|
4
|
13
|
Alanı ile ilgili çalışmaları yürütürken uyulması gereken teknik kuralların yanı sıra ekip çalışmasının etkin ve güvenli bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla, bilimsel ve toplumsal kurallar ile kültürel ve etik değerlerin bilincindedir.
|
5
|
14
|
Kimya ve ilgili olduğu alanlarda sahip olduğu bilgi birikimini insan sağlığı ve çevre bilinci konularında toplum yararına kullanır.
|
3
|