ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Numerical Solutions of Ordinary Differential Equations MATH413 GÜZ-BAHAR 3+0 S 6
    Öğrenme Çıktıları
    1-Adi diferansiyel denklem ve denklem sistemleri için başlangıç değer problemlerini sayısal yöntemlerle çözer.
    2-Adi diferansiyel denklemler için sınır değer problemlerini sayısal yöntemlerle çözer.
    3-Uygulanan metotların hata, kararlılık ve yakınsaklık analizlerini yapar.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14684
    Ödevler14428
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 16428
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)3011414
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 4011616
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   172
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     5,73 ---- (6)
    Dersin AKTS Kredisi   6
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Başlangıç değer problemleri, çözümlerin varlığı ve tekliği, fark denklemleri K1- Bölüm 1.1-1.3
    2 Kararlılık analizi, yakınsaklık analizi K1- Bölüm 1.4-1.6
    3 Tek-adım yöntemleri: Taylor seri açılımı yöntemleri, yakınsaklık analizi, 1. ve 2. mertebeden Runge-Kutta yöntemleri K1- Bölüm 2.1-2.3
    4 3. ve 4. mertebeden Runge-Kutta yöntemleri, yüksek mertebeden Runge-Kutta yöntemleri, yakınsama, kesme hatası yaklaşımı K1- Bölüm 2.3
    5 Ekstrapolasyon yöntemi: Euler ekstrapolasyonu, kararlılık analizi K1- Bölüm 2.4-2.5
    6 Kapalı Runge-Kutta yöntemleri, Obrechkoff yöntemleri: 2., 3., 4. mertebeden yöntemler K1- Bölüm 2.6-2.7
    7 Diferansiyel denklem sistemlerinin çözümleri, Euler ve Runge-Kutta yöntemleri, kararlılık analizi, stif sistemler K1- Bölüm 2.8
    8 Uyarlanmış (adaptif) yöntemler, Runge-Kutta-Treanor yöntemi, Liniger-Willoughby uyarlaması, Nystrom-Trenor uyarlaması K1- Bölüm 2.10
    9 Çok-adım yöntemleri: açık çok-adım yöntemleri: Adams-Bashford formülleri, Nystrom formülleri, kapalı çok-adım yöntemleri: Adams-Moulton formülleri, Milne-Simpson formülleri K1- Bölüm 3.1-3.3
    10 Genel lineer çok-adım yöntemleri: kesme hatası yaklaşımı, kararlılık ve yakınsaklık, yayılmış hata yaklaşımları K1- Bölüm 3.5
    11 Tahmin etme-düzeltme yöntemleri: kapalı çok-adım yöntemleri, Adams tahmin etme-düzeltme yöntemleri, modifiye yöntemler K1- Bölüm 3.6
    12 Hibrit yöntemler: tek-adım hibrit yöntemler, iki-adım hibrit yöntemler K1- Bölüm 3.7
    13 Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler: hibrit yöntemler, Obrachkoff yöntemleri, uyarlamalı yöntemler, Düzgün olmayan adım yöntemleri: Adams-Bashforth yöntemleri, Adams-Moulton yöntemleri K1- Bölüm 3.8-3.9
    14 Sınır değer problemleri için sayısal yöntemler: Shooting yöntemi, fark denklemleri, yakınsaklık K1- Bölüm 4.1-4.2, Bölüm 4.5
    Ön Koşul Diferensiyel Denklemler I, Diferensiyel Denklemler II
    Ders Dili İngilizce
    Dersin Sorumlusu Prof. Dr. Ahmet Yaşar ÖZBAN
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Jain, M.K. (1985). Numerical Solution of Differential Equations, 2nd Edition. Wiley Eastern: Halsted Press, New Delhi.
    Yardımcı Kitap YK1. Burden, R.L. and Faires, J.D. (2011). Numerical Analyis, Ninth Edition. Brooks/Cole, Canada. YK2. Atkinson, K., Han, W. and Stewart, D. (2009). Numerical Solution of Ordinary Differential Equations, Wiley-Interscience, USA.
    Dersin Amacı Öğrencilere adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü için kullanılan yöntemleri ve elde edilişlerini öğretmek. Yöntemlerin hata, yakınsaklık, ve kararlılık analizlerinin nasıl yapılacağını öğretmek. Son olarak, öğrencilere stif diferansiyel denklemlerin özelliklerini ve sayısal çözüm yöntemlerini ve sınır değer problemlerinin sayısal çözümünün nasıl gerçekleştirileceğini öğretmek.
    Dersin İçeriği Başlangıç değer problemleri, Fark denklemleri, Kararlılık analizi, Yakınsaklık analizi, Runge-Kutta yöntemleri, Ekstrapolasyon yöntemi, kararlılık analizi, Stif sistemler, Uyarlanmış (adaptif) yöntemler, Çok-adım yöntemleri, Genel lineer çok adım yöntemleri, Tahmin etme-düzeltme yöntemleri, Hibrit yöntemler Sınır değer problemleri için sayısal çözüm yöntemleri.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Matematiğin temel alanlarındaki teorik ve uygulamalı bilgilere ileri düzeyde hakim olma 3
    2 Soyut düşünebilme yeteneğine sahip olma -
    3 Edindiği matematiksel bilgiyi, karşılaştığı problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm aşamalarına ayırma sürecinde kullanabilme 1
    4 Matematiksel kazanımlarını farklı disiplinlerle ilişkilendirme ve gerçek yaşamda uygulayabilme 3
    5 Matematik bilgisi gerektiren bir problem veya projede bağımsız çalışma yeterliliğine sahip olma -
    6 Ulusal veya uluslar arası ekiplerde uyumlu ve etkin bir şekilde çalışabilme ve sorumluluk alabilme -
    7 Matematiğin farklı alanlarından edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve ilerletme becerilerine sahip olma 3
    8 Karşılaştığı problemin ne tür bilgi öğrenimi gerektirdiğini belirleyebilme ve bu bilgiyi öğrenme sürecini yönlendirebilme -
    9 Bilimsel birikimin zaman içinde geliştiğini gözlemleyerek, sürekli öğrenmenin bir ihtiyaç olduğunu içselleştirme -
    10 Matematik ile ilgili konularda düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm önerilerini, uzman olan veya olmayan paydaşlara yazılı ve sözlü olarak aktarabilme 2
    11 Toplumsal sorumluluk bilinci ile proje üretebilme ve etkinlikler düzenleyebilme -
    12 Bir yabancı dili  en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi`nde kullanarak matematik alanındaki yayınları takip edebilme ve meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunabilme -
    13 Matematiksel problemlerin çözümü, fikir ve sonuçların aktarılması için gerekli bilgisayar yazılımlarını (en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme -
    14 Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme bilincine sahip olma -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster