Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Matematik tarihinde araştırma yöntemleri
|
K1- Bölüm 1
|
2
|
Sümer ve Babil de matematik.
|
K1- Bölüm 2
|
3
|
Antik Mısır da matematik
|
K1- Bölüm 3
|
4
|
Uzak doğu matematiği
|
K1- Bölüm 4
|
5
|
Yunan matematiği
|
K1- Bölüm 5
|
6
|
Türk ve doğulu matematikçiler, islam dünyası matematikçileri
|
K1- Bölüm 6
|
7
|
Türev ve integral kavramları ve diferensiyel denklemlerin tarihsel gelişimi
|
K1- Bölüm 7
|
8
|
Lineer cebirin tarihsel gelişimi, Fibonacci sayıları, Matematiğin rönesansı: Avrupa matematiğinin yeniden doğuşu
|
K1-Bölüm 8
|
9
|
Kübik denklemlerin çözümleri ve sonuçları
|
K1-Bölüm 9
|
10
|
Olasılık teorisinin gelişimi, sayı teorisinin dirilişi: Fermat, Euler ve Gauss
|
K1-Bölüm 10
|
11
|
Modern analizin kurucusu: Weierstrass, Küme teorisinin paradoksları
|
K1- Bölüm 11
|
12
|
Karmaşık sayıların gösterimi, sonsuzun sayılması, sayılabilen ve sayılamayan kümeler
|
K1-Bölüm 12
|
13
|
Topolojinin tarihsel gelişimi, modern matematikte kadınlar
|
K1-Bölüm 13
|
14
|
Atatürk ve matematik
|
K2-Bölüm 1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
İngilizce
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Emel Bolat Yeşilova
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Merzbach, U. C., & Boyer, C. B. (2011). A history of mathematics (3rd ed.). Wiley. K2. Mustafa Kemal ATATÜRK (2006). Geometri, Örgün Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Katz, Victor J. (2008).,A History of Mathematics (3rd Ed.), Pearson.
YK2. Gulberg, Jan (1997). Mathematics: From the Birth of Numbers. W.W. Norton & Company
|
Dersin Amacı
|
Eski Mısır ve Mezopotamya`dan başlayarak geçen asırlarda matematiğin tarihsel gelişimini
öğretmek, matematiğin gelişiminde önemli katkıları olan matematikçileri tanıtmak, matematiğin, medeniyetin öncü bir kültürlü kuvveti olarak yerini doldurduğuna dair yeterli bir açıklama getirmek.
|
Dersin İçeriği
|
Matematik Tarihi`nde araştırma yöntemleri. Babil`de ve Sümer`de Matematik. Mısır Dönemi
Matematiği. Eski Yunanda geometri, aritmetik ve cebir. Romalılar döneminde matematik. Maya,
Çin ve Japon medeniyetlerinde matematik. Hint matematiği. İslam dünyasında matematik ve orta
çağ Avrupa matematiğine etkileri. Ortaçağ Avrupa matematiği, Atatürk ve matematik.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematiğin temel alanlarındaki teorik ve uygulamalı bilgilere ileri düzeyde hakim olma
|
-
|
2
|
Soyut düşünebilme yeteneğine sahip olma
|
-
|
3
|
Edindiği matematiksel bilgiyi, karşılaştığı problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm aşamalarına ayırma sürecinde kullanabilme
|
-
|
4
|
Matematiksel kazanımlarını farklı disiplinlerle ilişkilendirme ve gerçek yaşamda uygulayabilme
|
4
|
5
|
Matematik bilgisi gerektiren bir problem veya projede bağımsız çalışma yeterliliğine sahip olma
|
-
|
6
|
Ulusal veya uluslar arası ekiplerde uyumlu ve etkin bir şekilde çalışabilme ve sorumluluk alabilme
|
4
|
7
|
Matematiğin farklı alanlarından edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve ilerletme becerilerine sahip olma
|
-
|
8
|
Karşılaştığı problemin ne tür bilgi öğrenimi gerektirdiğini belirleyebilme ve bu bilgiyi öğrenme sürecini yönlendirebilme
|
-
|
9
|
Bilimsel birikimin zaman içinde geliştiğini gözlemleyerek, sürekli öğrenmenin bir ihtiyaç olduğunu içselleştirme
|
-
|
10
|
Matematik ile ilgili konularda düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm önerilerini, uzman olan veya olmayan paydaşlara yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
-
|
11
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile proje üretebilme ve etkinlikler düzenleyebilme
|
-
|
12
|
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi`nde kullanarak matematik alanındaki yayınları takip edebilme ve meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunabilme
|
-
|
13
|
Matematiksel problemlerin çözümü, fikir ve sonuçların aktarılması için gerekli bilgisayar yazılımlarını (en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
|
-
|
14
|
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme bilincine sahip olma
|
4
|