Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
|
2
|
Sosyoloji nedir? Sosyolojinin doğuşu, tarihsel gelişimi ve diğer bilim dalları ile ilişkisi
|
K2-Bölüm-1
|
3
|
Sağlık Sosyolojisine giriş; sağlık ve hastalık kavramlarının sosyolojik olarak tanımlanması ve sağlık sosyolojisinin Türkiye de gelişimi
|
K2-Bölüm-2
K4-Bölüm-1
|
4
|
Sağlık ve hastalık ile kültürel, ekonomik ve siyasi ilişkiler ekseninde sosyal teori
|
K2-Bölüm-4
K3-Bölüm-2
|
5
|
Toplumsal cinsiyet, sağlık ve hastalık
|
K3-Bölüm-4
|
6
|
Sınıf, sağlık, eşitsizlik
|
K1-Bölüm-4
|
7
|
Din ve sağlık
|
YK1-Bölüm-2
K3-Bölüm-9
|
8
|
Hapishane ve sağlık
|
K1-Bölüm-6
|
9
|
Tıbbileştirme ve tıbbın bedene müdahalesi
|
K1-Bölüm-5
K2-Bölüm-7
|
10
|
Sağlık okuryazarlığı ve sağlık okuryazarlığının toplum sağlığı üzerindeki etkisi
|
K3-Bölüm-6
|
11
|
Geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp
|
K1-Bölüm-8
|
12
|
Sağlık ve hastalığa dair meslek dışı yaklaşım
|
K1-Bölüm-7
|
13
|
Günümüz toplumlarında sağlığa ilişkin riskler
|
K1-Bölüm-2
|
14
|
Sağlıkta dönüşüm programı ve Türkiye`nin mevcut sağlık sistemi
|
K2-Bölüm-8
K1-Bölüm-9
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Hasan ÇERÇİOĞLU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Adak, N. (Ed.). (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
K2. Cirhinlioğlu, Z. (2019). Sağlık Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
K3. Tecim, E. (Ed.). (2016). Sağlık Sosyolojisi Yazıları, Açılım Kitap, İstanbul.
K4. Say Şahin, D. (2020). Current Issues in Sociology of Health, Nobel Bilimsel Eserler, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Say Şahin, D. (Ed.). (2020). Yaşlanmaya Sağlık Sosyolojisi Perspektifinden Multidisipliner Yaklaşımlar, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
YK2. Illich, I. (2018). Sağlığın Gaspı. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
YK3. Cockerham, W. C. (2021). Sağlığın ve Hastalığın Toplumsal Nedenleri. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Sağlık ve hastalık kavramlarının sosyolojik olarak tanımlanarak bunların; toplumsal değişme çerçevesindeki etki düzeylerinin incelenmesi, öğrencilere bu yolla ve ilgili kavramlar bağlamında toplumbilimsel bir bakış açısının kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Sağlık ve hastalık kavramlarının toplumbilimsel tanımı ile toplumsal faktörlerin, ilişkilerin ve kurumların (siyasi, kültürel, ekonomik vb.) söz konusu kavramların ve sağlık ilişkilerinin tarihsel gelişimi üzerindeki etkisi, sağlık ve diğer toplumsal inşalar/kurumlar arasındaki ilişki, sağlık okuryazarlığı ve toplum sağlığı üzerindeki etkisi, Türkiye`nin mevcut sağlık sistemi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde gerekli verileri kullanarak, sorunları saptar, çözüme yönelik planlama-uygulama yapar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
2
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
3
|
Evde Hasta Bakımı ile ilgili uygulamalarda yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine ve teknoloji kullanabilme becerisine sahip olur.
|
-
|
4
|
Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini doğru iletişim tekniklerini kullanarak, kişiler ve kurumlar arasında etkili iletişimi sağlar.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenebilme becerilerine sahip bir birey olarak yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde görevini yerine getirir.
|
5
|
6
|
Evde Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
3
|
7
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halk sağlığı, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
5
|
8
|
Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımıyla, ekiple iş birliği içerisinde hizmet verir.
|
-
|
9
|
Evde Hasta Bakım alanında bilgiye ulaşmak için gereken bilişim - iletişim teknolojilerini kullanır ve gelişmeleri takip eder.
|
-
|
10
|
Evde Hasta Bakım konusunda teknik deneyime sahip, bilgili, deneyimli, konusunda uzman ara insan gücü olarak ihtiyaç duyulan alanda hizmet verir.
|
-
|
11
|
Düşünce ve davranışlarıyla topluma örnek birey olur.
|
5
|
12
|
Hastaların fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik yönünü iyileştirici ve güçlendirici tedbirlerin alınmasını sağlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimler doğrultusunda bakım verir.
|
3
|
13
|
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gerekli eğitsel faaliyetleri planlayabilir, gerekli eğitimleri verir ve toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlere katılır.
|
5
|
14
|
Sağlık bakım hizmeti sunumunda kalite yönetimini ve süreçlerine uygun olarak davranır.
|
-
|
15
|
Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir.
|
-
|