ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    SAĞLIK SOSYOLOJİSİ EHB112 GÜZ 2+0 S 3
    Öğrenme Çıktıları
    1-Sağlık ve hastalık olgularını tarihsel gelişim süreçleri çerçevesinde sosyolojik, kültürel ve davranışsal açılardan tanımlar.
    2-Sağlık okuryazarlığı kavramını tanımlar.
    3-Toplumsal, kültürel faktörlerin, ilişkilerin ve kurumların sağlık üzerindeki etkilerini analiz eder.
    4-Sağlık olgusunun bir sosyal kontrol aracı olarak kullanılması çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal sağlık ilişkilerini analiz eder..
    5-Türkiye`nin mevcut sağlık sistemini tanımlar.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14228
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14228
    Ödevler20188
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)3011212
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 5012020
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   96
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,2 ---- (3)
    Dersin AKTS Kredisi   3
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
    2 Sosyoloji nedir? Sosyolojinin doğuşu, tarihsel gelişimi ve diğer bilim dalları ile ilişkisi K2-Bölüm-1
    3 Sağlık Sosyolojisine giriş; sağlık ve hastalık kavramlarının sosyolojik olarak tanımlanması ve sağlık sosyolojisinin Türkiye de gelişimi K2-Bölüm-2 K4-Bölüm-1
    4 Sağlık ve hastalık ile kültürel, ekonomik ve siyasi ilişkiler ekseninde sosyal teori K2-Bölüm-4 K3-Bölüm-2
    5 Toplumsal cinsiyet, sağlık ve hastalık K3-Bölüm-4
    6 Sınıf, sağlık, eşitsizlik K1-Bölüm-4
    7 Din ve sağlık YK1-Bölüm-2 K3-Bölüm-9
    8 Hapishane ve sağlık K1-Bölüm-6
    9 Tıbbileştirme ve tıbbın bedene müdahalesi K1-Bölüm-5 K2-Bölüm-7
    10 Sağlık okuryazarlığı ve sağlık okuryazarlığının toplum sağlığı üzerindeki etkisi K3-Bölüm-6
    11 Geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp K1-Bölüm-8
    12 Sağlık ve hastalığa dair meslek dışı yaklaşım K1-Bölüm-7
    13 Günümüz toplumlarında sağlığa ilişkin riskler K1-Bölüm-2
    14 Sağlıkta dönüşüm programı ve Türkiye`nin mevcut sağlık sistemi K2-Bölüm-8 K1-Bölüm-9
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Öğr. Gör. Hasan ÇERÇİOĞLU
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Huri Seval GÖNDEREN ÇAKMAK
    Kaynaklar K1. Adak, N. (Ed.). (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. K2. Cirhinlioğlu, Z. (2019). Sağlık Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. K3. Tecim, E. (Ed.). (2016). Sağlık Sosyolojisi Yazıları, Açılım Kitap, İstanbul. K4. Say Şahin, D. (2020). Current Issues in Sociology of Health, Nobel Bilimsel Eserler, Ankara.
    Yardımcı Kitap YK1. Say Şahin, D. (Ed.). (2020). Yaşlanmaya Sağlık Sosyolojisi Perspektifinden Multidisipliner Yaklaşımlar, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa. YK2. Illich, I. (2018). Sağlığın Gaspı. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
    Dersin Amacı Sağlık ve hastalık kavramlarının sosyolojik olarak tanımlanarak bunların; toplumsal değişme çerçevesindeki etki düzeylerinin incelenmesi, öğrencilere bu yolla ve ilgili kavramlar bağlamında toplumbilimsel bir bakış açısının kazandırılması amaçlanmaktadır.
    Dersin İçeriği Sağlık ve hastalık kavramlarının toplumbilimsel tanımı ile toplumsal faktörlerin, ilişkilerin ve kurumların (siyasi, kültürel, ekonomik vb.) söz konusu kavramların ve sağlık ilişkilerinin tarihsel gelişimi üzerindeki etkisi, sağlık ve diğer toplumsal inşalar/kurumlar arasındaki ilişki, sağlık okuryazarlığı ve toplum sağlığı üzerindeki etkisi, Türkiye`nin mevcut sağlık sistemi.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde gerekli verileri kullanarak, sorunları saptar, çözüme yönelik planlama-uygulama yapar ve çözüm önerileri geliştirir. 4
    2 Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar. -
    3 Evde Hasta Bakımı ile ilgili uygulamalarda yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine ve teknoloji kullanabilme becerisine sahip olur. -
    4 Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini doğru iletişim tekniklerini kullanarak, kişiler ve kurumlar arasında etkili iletişimi sağlar. -
    5 Yaşam boyu öğrenebilme becerilerine sahip bir birey olarak yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde görevini yerine getirir. 5
    6 Evde Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 3
    7 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halk sağlığı, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 5
    8 Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımıyla, ekiple iş birliği içerisinde hizmet verir. -
    9 Evde Hasta Bakım alanında bilgiye ulaşmak için gereken bilişim - iletişim teknolojilerini kullanır ve gelişmeleri takip eder. -
    10 Evde Hasta Bakım konusunda teknik deneyime sahip, bilgili, deneyimli, konusunda uzman ara insan gücü olarak ihtiyaç duyulan alanda hizmet verir. -
    11 Düşünce ve davranışlarıyla topluma örnek birey olur. 5
    12 Hastaların fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik yönünü iyileştirici ve güçlendirici tedbirlerin alınmasını sağlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimler doğrultusunda bakım verir. 3
    13 Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gerekli eğitsel faaliyetleri planlayabilir, gerekli eğitimleri verir ve toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlere katılır. 5
    14 Sağlık bakım hizmeti sunumunda kalite yönetimini ve süreçlerine uygun olarak davranır. -
    15 Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster