Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K1- Genel Giriş
|
2
|
Sağlık ve Beslenme
|
K1-Bölüm-2 YK1-Bölüm-4
|
3
|
Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri
|
K1-Bölüm-7 YK1-Bölüm-4
|
4
|
Yeterli ve Dengeli Beslenme İlkeleri
Obozite ve Yol Açtığı Sorunlar
|
K1-Bölüm-2 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
5
|
Enerji Gereksinimi
|
K1-Bölüm-2 K2-Kısım-5-Bölüm-01
|
6
|
İdeal Boy ve Kilo Hesaplanması, Besin Grupları ve Besin Pramidi
|
K1-Bölüm-3 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
7
|
Besin Öğelerine Giriş
Karbonhidratlar, Proteinler
|
K1-Bölüm-4 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
8
|
Yağlar ve Vitaminler
|
K1-Bölüm-4 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
9
|
Mineraller ve Su
|
K1-Bölüm-5 YK1-Bölüm-4
|
10
|
Hasta Beslenmesinde Genel İlkeler
Standart Hastane Diyetleri
Diyet Mutfağı- Hastayı Besleme ve Diyet
|
K1-Bölüm-5-7 YK1-Bölüm-4
|
11
|
Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
12
|
Diyabette Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
13
|
Kanserli Hastalarda Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
14
|
Hastaya Yemek Yedirme
|
K1-Bölüm-6
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Hasan ÇERÇİOĞLU
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Hasan Çerçioğlu
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr. Gör. Kamile ÖNER, Öğr. Gör. Selma ARSLANTAŞ, Dr. Öğr. Üyesi Huri Seval GÖNDEREN ÇAKMAK
|
Kaynaklar
|
K1. Kalkan, İ., Akman, M. (2017). Klinik Uygulamalarda Beslenme. Güneş Tıp Kitapevleri, Anakara.
K2. Konak, Ş. (2016). Sosyal, Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım. Kongre Kitapevi.
K3. Kapucu, S. (2019). Geriatri Hemşireliği. Hipokrat Kitapevi, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Craven, Hirnle and Jensen. (2015). Fundamentals of Nursing. Lippincot. Wiliams&Wilkons.
|
Dersin Amacı
|
Yetersiz ve dengesiz beslenmenin sağlık üzerine etkisi, besinler, besin grupları, toplumda görülen beslenme sorunları ve nedenleri, ideal vücut indeksi hesaplanması, besin pramidi, karbonhidratlar, vitaminler, mineraller, su, hasta diyetleri ve hastalıklara beslenme konusunda beceri kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Dersin tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri, Sağlık ve Beslenme, Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri , Yeterli ve Dengeli Beslenme İlkeleri, Obozite ve Yol Açtığı Sorunlar, Enerji Gereksinimi , İdeal Boy ve Kilo Hesaplanması, Besin Grupları ve Besin Pramidi, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar , Vitaminler, Mineraller ve Su, Hasta Beslenmesinde Genel İlkeler, Standart Hastane Diyetleri, Diyet Mutfağı-Hastayı Besleme ve Diyet, Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme, Diyabette Beslenme, Kanserli Hastalarda Beslenme, Hastaya Yemek Yedirme.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde gerekli verileri kullanarak, sorunları saptar, çözüme yönelik planlama-uygulama yapar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
2
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
3
|
Evde Hasta Bakımı ile ilgili uygulamalarda yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine ve teknoloji kullanabilme becerisine sahip olur.
|
-
|
4
|
Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini doğru iletişim tekniklerini kullanarak, kişiler ve kurumlar arasında etkili iletişimi sağlar.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenebilme becerilerine sahip bir birey olarak yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde görevini yerine getirir.
|
4
|
6
|
Evde Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
7
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halk sağlığı, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|
8
|
Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımıyla, ekiple iş birliği içerisinde hizmet verir.
|
-
|
9
|
Evde Hasta Bakım alanında bilgiye ulaşmak için gereken bilişim - iletişim teknolojilerini kullanır ve gelişmeleri takip eder.
|
-
|
10
|
Evde Hasta Bakım konusunda teknik deneyime sahip, bilgili, deneyimli, konusunda uzman ara insan gücü olarak ihtiyaç duyulan alanda hizmet verir.
|
4
|
11
|
Düşünce ve davranışlarıyla topluma örnek birey olur.
|
3
|
12
|
Hastaların fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik yönünü iyileştirici ve güçlendirici tedbirlerin alınmasını sağlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimler doğrultusunda bakım verir.
|
5
|
13
|
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gerekli eğitsel faaliyetleri planlayabilir, gerekli eğitimleri verir ve toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlere katılır.
|
3
|
14
|
Sağlık bakım hizmeti sunumunda kalite yönetimini ve süreçlerine uygun olarak davranır.
|
-
|
15
|
Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir.
|
4
|